Zaawansowanie budowy Północnej Obwodnicy Krakowa między węzłami Modlnica i Kraków Mistrzejowice wynosi 55 proc. Kierowcy powinni wjechać na trasę jesienią 2024 roku.
Mowa o odcinku przyszłej drogi ekspresowej S52 stanowiącej fragment Północnej Obwodnicy Krakowa. Między Modlnicą i Mistrzejowicami w budowie jest 12,3 km dwujezdniowej drogi z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt, Mosty Łódź i Gűlermak. W ramach kontraktu, oprócz drogi głównej, powstanie między innymi 20 km dróg dojazdowych. Rozbudowany zostanie węzeł Modlnica, do którego zostaną dobudowane cztery łącznice. Powstaną także węzły Zielonki, Węgrzce, Batowice. Węzeł Kraków Mistrzejowice, który połączy S52 z ekspresową siódemką powstanie w ramach realizacji S7.
Istotną częścią tego odcinka POK będą dwa tunele o łącznej długości ok. 1,1 km. Pierwszy tunel zaplanowany został w Zielonkach i ma 653 m. Drugi, krótszy powstanie w Batowicach – ten ma mieć 496 m. Przy obu obiektach prace postępowały także zimą. Jak informuje GDDKiA, w obiektach zastosowano specjalne kurtyny, które umożliwiały prace niezależnie od pogody. W Zielonkach wykonywano płyty denne, natomiast w tunelu w Batowicach trwały prace wykończeniowe, związane z wykonaniem płyty dennej, drenażu, odwodnienia liniowego, zabudowy chodników, nisz ewakuacyjnych, montażu kanału i systemów teletechnicznych oraz systemu gaszenia. Tunel w Batowicach jest już gotowy w ponad 90 proc.
Zimą prowadzono także prace na wiaduktach, gdzie budowano ustroje nośne, podpory oraz wykonywano prace żelbetowe. W sumie w ramach kontraktu powstanie 27 obiektów, w tym wiadukty i estakady.
Najdłuższa estakada powstanie między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce. Poprowadzi ruch nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. W praktyce – jak wyjaśnia inwestor – będą to dwie sąsiadujące estakady o długościach: 569 m i 565 m (biegną po łuku, stąd różna długość). Samochody korzystające z estakady będą jechały miejscami nawet 13 m nad poziomem terenu.
Wyświetl większą mapę
Inwestycja jest realizowana na podstawie wartej 1,9 mld zł umowy z listopada 2018 ro-ku. Zezwolenia na realizację inwestycji były wydane odpowiednio dla odcinka Zielonki - Batowice 9 lipca 2020 r., dla odcinka Modlnica - Zielonki 5 lutego 2021 r., a dla odcinka Batowice - Kraków Mistrzejowice 18 lutego 2021 r. w połowie marca stan zaawansowania prac na kontrakcie wynosił 55 proc. Finał spodziewany jest we wrześniu 2024 roku.
Inwestycja zapewni komfortowe połączenie drogowe na kierunku wschód po północnej stronie miasta. Odciąży jednocześnie tzw. III obwodnicę Krakowa i wraz z drogą ekspresową S7 Widoma - Kraków domknie "obwarzanek" wokół Krakowa.