Od 1 marca wstrzymane zostały roboty przy realizacji dwóch ważnych kontraktów drogowych w woj. zachodniopomorskim. Chodzi o budowę drogi ekspresowej S3 Troszyn – Świnoujście (odc. 2) oraz obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu S6 wraz z odcinkiem s11 Bielice – Koszalin Zachód. Powodem jest „brak współdziałania ze strony zamawiającego”. Chodzi m.in. o waloryzację oraz brak decyzji w kwestii roszczeń wykonawcy.
Dwa zadania, o których mowa są realizowane przez konsorcja, na czele których jest Polbud Pomorze. Jak poinformował ten wykonawca, z dniem 1 marca wstrzymane zostały roboty na obu kontraktach z powodu „utrzymującego się od kilku miesięcy braku współdziałania ze strony Zamawiającego (GDDKiA) i zwłoki po jego stronie”.
Wykonawca wskazuje m.in. na odmowę waloryzacji wynagrodzenia spowodowanego nadzwyczajnym i nieprzewidywalnym wzrostem cen związanych z pandemią oraz wojną w Ukrainie.
Polbud wskazuje także na odmowę wydania Polecenia Zmian i wypłaty wynagrodzenia za wykonane roboty dodatkowe związane z warunkami odmiennymi od tych, które były wskazane w warunkach zamówienia. Skarży się także na brak rozstrzygnięcia kwestii wydłużenia terminu ukończenia robót w związku z okresem niedostępności stali konstrukcyjnej spowodowanym wpływem wojny w Ukrainie.
Lider konsorcjum zwraca także uwagę, że na istniejącym obiekcie mostowym M7P nad cieśniną Dziwna nie ma możliwości zbudowania barier i ekranów przeciwhałasowych, które są wymagane przez dokumentację przetargową. Zamawiający, na co wskazuje wykonawca, do tej pory nie zajął stanowiska w tej sprawie.
„Wykonawca kilkukrotnie podejmował inicjatywę rozwiązania tych i dalszych problemów powstałych z przyczyn od niego niezależnych w toku realizacji tego kontraktu, lecz spotykał się z odmową ze strony Zamawiającego” – informuje Polbud. Informuje, że dwukrotnie występował z wnioskiem o mediację w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP, ale zamawiający nie wyrażał na to zgody. „W tej sytuacji wobec utrzymującej się postawy zamawiającego konieczne stało się skorzystanie z uprawnienia do wstrzymania prac” – stwierdza Polbud w oświadczeniu.
Informuje też o zwłoce zamawiającego w rozwiązaniu kilku problemów dotyczących kontraktu związanego z budową obwodnicy Koszalina i Sianowa. Jak podano, chodzi o odmowę rozstrzygnięcia kwestii wydłużenia terminu zakończenia robót w związku ze zmianami w regulaminie zamknięć torowych PKP oraz warunkami atmosferycznymi, które uniemożliwiały wykonywanie robót, a także odmowę zapłaty zwaloryzowanego wynagrodzenia. Wykonawca twierdzi, że wielokrotnie zwracał się do GDDKiA o rozstrzygniecie tych kwestii, ale nie spotkało się to z oczekiwaną reakcją ze strony zamawiającego.
Polbud informuje, że niezależnie od wstrzymania prac, jest otwarty na rozmowy z zamawiającym.
S3 Dargobądz – Troszyn obejmuje budowę drogi ekspresowej S3 o długości 16 km wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych oraz budową obiektów inżynierskich. Polbud realizuje go w konsorcjum z firmami Intop oraz PRD Nowogard.
Drugi kontrakt, którego dotyczy wstrzymanie robót, to fragment obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. To blisko 8 km drogi. W tym przypadku konsorcjantami są Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Rzeszowa oraz firma Wibra.
Stanowisko GDDKiA
TUTAJ