Firma Polaqua nie podpisała umów na realizację odcinków S6 Koszalin - Sławno i Sławno - Słupsk. Jak poinformowała GDDKiA, oznacza to konieczność powtórnego badania ofert.
Kwestia budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S6 toczy się od dłuższego czasu. Otwarcie ofert nastąpiło pod koniec grudnia - dla odcinka Koszalin - Sławno wpłynęło dwanaście, natomiast dla odcinka Sławno - Słupsk dziesięć ofert.
Były odwołania
Po przetargu Krajowa Izba Odwoławcza musiała rozpatrzyć odwołania w sprawie najkorzystniejszej oferty na budowę S6 między obwodnicą Koszalina i Sianowa a obwodnicą Sławna. Zostały one oddalone, co
oznaczało że najkorzystniejszą ofertą pozostała propozycja firmy Polaqua. Ta sama firma wygrała przetarg na sąsiedni odcinek ekspresowej szóstki. Teraz jednak, na trzy dni przed złożeniem podpisu, wycofała się z postępowania.
W komunikacie GDDKiA zaznacza, że oznacza to konieczność powtórnego badania ofert i wyboru najkorzystniejszej spośród pozostałych ofert złożonych w postępowaniu przetargowym. Podkreśla też, że Polaqua aktywnie uczestniczyła w rozprawach KIO. Bez uwag zostały zakończone kontrole uprzednie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, dla odcinka Koszalin-Sławno kontrola została zakończona 8 sierpnia 2022 roku, natomiast dla odcinka Sławno-Słupsk 17 czerwca 2022 roku.
- W ostatnich tygodniach uzgodniono zapisy gwarancji należytego wykonania umów. Zostały również ustalone zapisy aneksów zwiększających limit waloryzacji. Wykonawca w dniu 1 sierpnia 2022 otrzymał zaproszenie na podpisanie umowy dla odc. Sławno-Słupsk, natomiast 8 sierpnia dla odc. Koszalin-Sławno, podpisanie umów został wyznaczony na 19 sierpnia. Na trzy dni przed tym terminem otrzymaliśmy informację o odstąpieniu wykonawcy od podpisania umów - podaje inwestor.
Ponowna ocena ofert
Jeżeli wykonawca uchyli się od podpisania umowy, zgodnie z prawem zamówień publicznych zamawiający może dokonać ponownej oceny ofert. Z powodu galopującej inflacji, do takiej sytuacji dochodzi w przetargach coraz częściej. GDDKiA zapewnia, że czynności badania i oceny pozostałych ofert już się rozpoczęły.
Przypomnijmy, że dla odcinka Koszalin-Sławno są to oferty następujących wykonawców:
- Kobylarnia S.A. (lider konsorcjum), wartość oferty: 657,93 mln zł
- Stecol Corporation, wartość oferty: 692,52 mln zł
- Przedsiębiorstwo Usłuch Technicznych Intercor Sp. z o.o.,wartość oferty: 701,1 mln zł
- NDI S.A. (lider konsorcum), wartość oferty: 743,28 mln zł
- PORR S.A., wartość oferty: 752,96 mln zł
- Budimex S.A., wartość oferty: 768,35 mln zł
- Strabag Sp. z o.o., wartość oferty: 773,76 mln zł
- Mota Engil Central Europe S.A., wartość oferty: 779,65 mln zł
- Mostostal Warszawa S.A. (lider konsorcum), wartość oferty: 787,35 mln zł
- Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. (lider konsorcum), wartość oferty: 819,23 mln zł
- China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd., wartość oferty: 841,29 mln zł
Dla odcinka Sławno-Słupsk są to oferty następujących wykonawców:
- Stecol Corporation, wartość oferty: 701,63 mln zł
- Kobylarnia S.A. (lider konsorcjum), wartość oferty: 717,46 mln zł
- NDI S.A. (lider konsorcum), wartość oferty: 743,92 mln zł
- China Shangdong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd, wartość oferty: 754,49 mln zł
- PORR S.A., wartość oferty: 762,97 mln zł
- Budimex S.A., wartość oferty: 769,12 mln zł
- Mostostal Warszawa S.A. (lider konsorcum), wartość oferty: 800,9 mln zł
- Mota-Engil Central Europe S.A., wartość oferty: 807,4 mln zł
Niedwuznacznie GDDKiA komunikuje też, że "ważnym jest aby wykonawcy odpowiedzialnie podchodzili do zawieranych umów i składanych ofert, a podpisując umowy mieli świadomość realizacji kontraktu na realiach złożonej oferty". - Ewentualne odstąpienie od realizacji umowy w trakcie trwania kontraktu niesie ze sobą większe koszty i przesunięcie realizacji zadania. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości - czytamy w komunikacie.