Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na budowę drugiego etapu obwodnicy Poręby i Zawiercia. Za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez spółkę Polaqua, wyceniona na ponad 234 mln zł. W ramach inwestycji powstanie nowy przebieg drogi krajowej nr 78 na odcinku o długości 7,5 kilometra.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” we wrześniu ubiegłego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła
przetarg na realizację robót budowlanych w ramach drugiego etapu obwodnicy Poręby i Zawiercia. W ramach inwestycji w przebiegu drogi krajowej nr 78 ma powstać 7,5-kilometrowy odcinek drogi głównej ruchu przyspieszonego w układzie 2x2, łączący Kromołów i Żerkowice. GDDKiA wskazuje, że realizacja zadania umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze wschodnich dzielnic Zawiercia.
mat. pras. GDDKiA
Nowy fragment rozpocznie się na realizowanym obecnie w ramach pierwszego etapu inwestycji węźle Kromołów, łącząc go z rondem w Żerkowicach na skrzyżowaniu z ulicami Jurajską i Grobla. W tym miejscu warto dodać, że Kromołów i Żerkowice to dzielnice Zawiercia, a w pierwszej z wyżej wymienionych mieszka blisko 3 tys. osób. Oprócz nowej drogi powstaną również drogi przeznaczone do obsługi terenów przyległych, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz obiekty inżynieryjne na przecięciach z ulicami Harcerską, Karlińską i Szymonowica, a także przejazdem rolniczym. W tym roku w kwietniu wojewoda śląski wydał dla zadania decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
W dniu 8 maja GDDKiA poinformowała, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła spółka Polaqua, która wyceniła realizację prac na ponad 234 mln zł. Konkurencja jest duża – o kontrakt ubiega się łącznie aż 10 podmiotów. Jeżeli do dnia 20 maja pozostali oferenci nie złożą odwołań, zarządca państwowej sieci dróg po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w terminie 28 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy, przy czym w owym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Oznacza to, że nowy fragment powinien zostać udostępniony kierowcom do użytku już w połowie 2027 roku.
Obwodnica Poręby i Zawiercia, która będzie połączona z istniejącą już obwodnicą Siewierza, to jedna z wielu realizowanych inwestycji obwodnicowych na DK nr 78, która w efekcie zmieni swoje oblicze. Jej kontynuację stanowić będzie
obwodnica Kroczyc, która z kolei będzie połączona z
obwodnicą Pradeł, ta zaś z nowym odcinkiem Pradła – Irządze, łączącym ją z
planowaną obwodnicą Szczekocin i Goleniów. W efekcie do 2027 roku blisko 55 kilometrów DK nr 78 we wschodniej części województwa śląskiego zostanie wybudowanych w nowym śladzie bądź przebudowanych. Jak wskazuje GDDKiA, stan zaawansowania rzeczowego realizowanego obecnie pierwszego etapu budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia wynosi blisko 65%.