Pół roku minęło od powodzi w południowo-zachodniej Polsce. GDDKiA poinformowała, jaki jest stan odbudowy dróg.
Podczas powodzi, która we wrześniu 2024 r. nawiedziła południową Polskę, uszkodzonych zostało kilkanaście dróg krajowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. GDDKiA prowadzi prace związane z ich odbudową.
- Zdecydowaną większość prac stanowią zadania utrzymaniowe. Te, które zakończyliśmy do tej pory, związane były m.in. z odbudową chodników, naprawą skarp, nasypów i odnowieniem zniszczonego oznakowania. Oczyściliśmy też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniliśmy studzienki i kratki ściekowe. Kolejne zadania utrzymaniowe zrealizujemy w tym roku. Oprócz tego, przygotowujemy się również do realizacji 16 dużych zadań inwestycyjnych - informuje GDDKiA.
Urzędnicy przypominają, że usuwanie skutków powodzi ruszyło, gdy tylko warunki pozwoliły na rozpoczęcie prac. W ubiegłym roku GDDKiA zrealizowała 318 zadań utrzymaniowych (m.in. na DK11, DK29, DK43, DK78 czy DK79) oraz 30 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 30,5 mln zł. Wykorzystanych zostało 99,9% środków przeznaczonych na ten cel.
Niemal 200 kolejnych zadań
Od początku tego roku GDDKiA kontynuuje prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizowanych zostanie kolejnych blisko 200 zadań o wartości ponad 17 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni (m.in. na S3, DK38, DK39, DK40, DK41, DK94), odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej (m.in. na A1, DK1, DK33) czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień (m.in. na S3, DK52, DK78).
Naprawią infrastrukturę i zabezpieczą ją na przyszłość
W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, GDDKiA przeprowadzi również większe inwestycje. Ich celem będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.
- Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, że prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób. W woj. opolskim zrealizujemy osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Przygotowujemy przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku. Przebudujemy też DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy - zapowiada GDDKiA.
DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Z kolei nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach zbudowany zostanie most jednoprzęsłowy oraz kanalizacja deszczowa.
Projekt nowej przeprawy będzie gotowy do końca marca, a przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjnego, prace budowlane powinny ruszyć jeszcze w tym roku. W woj. opolskim powstanie też nowa siedziba rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.