Partner serwisu
Drogi i autostrady

Podwyżka opłat na A2... tuż przed remontem linii kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Podwyżka opłat na A2... tuż przed remontem linii kolejowej
fot. Patryk Kuręda, SM42.pl
Od 1 marca Autostrada Wielkopolska podniosła stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady koncesyjnej A2 Nowy Tomyśl – Konin. Zdaniem ekspertów, wpływ na taką sytuację ma planowane zamknięcie ruchu na modernizowanej linii kolejowej E20 między Warszawą a Poznaniem.

Zarządca autostrady A2 tłumaczy zmianę ceny faktem konieczności samofinansowania się odcinka. Jak tłumaczy podwyżka jest wymuszona przez konieczność spłaty zobowiązań, a także realizacji inwestycji związanych z utrzymaniem i rozbudową autostrady. Szerzej na ten temat piszemy tutaj.  Natomiast jeszcze w styczniu GDDKiA musiała zgodzić się na podwyżkę opłat na A4. 

Nie da się nie zauważyć, że podwyżka opłat za korzystanie z autostrady A2 przychodzi zaledwie trzy miesiące przed rozpoczęciem ogromnej modernizacji linii kolejowej E20 między Warszawą a Poznaniem. Poczynając od czerwca, przez dwa lata pociągi dalekobieżne kursujące pomiędzy Warszawą a Poznaniem pojadą więc objazdem – minimum o 30 minut dłużej, o czym pisał "Rynek Kolejowy".

Do podwyżek zachęca brak konkurencji ze strony kolei

Czy to tylko przypadkowa zbieżność terminów? – Przykład podwyżek opłat za przejazd autostradą A2 na jednym z odcinków pomiędzy Warszawą a Poznaniem pokazuje dobitnie do czego prowadzi osłabianie transportu kolejowego. Z identyczną sytuacja mieliśmy do czynienia na początku roku na autostradzie A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami – nie ma wątpliwości dr Jakub Majewski, były wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, a obecnie szef Fundacji ProKolej. – Ciągnące się niemiłosiernie, nieefektywne remonty torów powodują, że koncesjonariusze stają się monopolistami na obsługę połączeń między największymi aglomeracjami Polski i maksymalizują swoje zyski – dodaje ekspert.

– Od osób poruszających się wszędzie i prawie wyłącznie samochodem często słyszę opinię, że kolej nie jest im do niczego potrzebna. Na przykładzie opłat drogowych jak na dłoni widać jak bardzo krótkowzroczne jest takie podejście – mówi Jakub Majewski. Jego zdaniem podobnie jest z oczekiwaniem, żeby usunąć z dróg wyprzedzające się ciężarówki, czy zabronić im przejazdów w weekendy albo wakacje. – Narzekający kierowcy nie widzą tego że ładunki, które ograniczają im komfort jazdy mogłyby trafić na tory – mówi Majewski.

MIB krytykuje podwyżki, ale ma związane ręce

O komentarz w sprawie podwyżek poprosiliśmy również Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. – MIB całkowicie popiera negatywną opinię Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącą wprowadzonych przez koncesjonariuszy podwyżek i prowadzonej przez nich polityki maksymalizującej przychody – informuje rzecznik ministerstwa Szymon Huptyś. Przyznaje jednak, że nawet negatywna opinia GDDKiA nie daje prawnej możliwości ich zablokowania bez konsekwencji dla strony publicznej – Oznaczałoby to możliwość wystąpienia przez spółki z roszczeniami o odszkodowanie – mówi rzecznik.

Kontekst rozpoczynających się remontów torów niczego nie zmienia. Ministerstwo może jedynie przypomnieć, że już na rok przed rozpoczęciem modernizacji odcinka linii kolejowej E20 między Sochaczewem a Swarzędzem Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przygotowania dla zapewnienia sprawnej komunikacji w regionie i przy połączeniach dalekobieżnych, tak by utrudnienia dla pasażerów były jak najmniejsze. Co ciekawe, z autostrady prawdopodobnie będą korzystać szybkie autobusy zastępujące pociągi na poszczególnych odcinkach zamkniętych torów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Osiem firm chce wykonać projekt rozbudowy autostrady A2

Drogi i autostrady

Osiem firm chce wykonać projekt rozbudowy autostrady A2

Jakub Madrjas 01 kwietnia 2023

Jest umowa na remont odcinka A2 za 50 mln zł

Drogi i autostrady

A2 do CPK powinna być płatna?

Intermodal i logistyka

A2 do CPK powinna być płatna?

Aleksander Domański 04 marca 2019

Grabarczyk: Rozbudowując A2, myślmy o CPK

Drogi i autostrady

Grabarczyk: Rozbudowując A2, myślmy o CPK

Roman Czubiński 29 grudnia 2018

Łódź: Samorząd popiera poszerzenie A2 do Warszawy

Drogi i autostrady

MIB: Poszerzenie A2 to jedyne rozwiązanie

Drogi i autostrady

MIB: Poszerzenie A2 to jedyne rozwiązanie

Roman Czubiński 25 maja 2017

Zobacz również:

Osiem firm chce wykonać projekt rozbudowy autostrady A2

Drogi i autostrady

Osiem firm chce wykonać projekt rozbudowy autostrady A2

Jakub Madrjas 01 kwietnia 2023

Jest umowa na remont odcinka A2 za 50 mln zł

Drogi i autostrady

A2 do CPK powinna być płatna?

Intermodal i logistyka

A2 do CPK powinna być płatna?

Aleksander Domański 04 marca 2019

Grabarczyk: Rozbudowując A2, myślmy o CPK

Drogi i autostrady

Grabarczyk: Rozbudowując A2, myślmy o CPK

Roman Czubiński 29 grudnia 2018

Łódź: Samorząd popiera poszerzenie A2 do Warszawy

Drogi i autostrady

MIB: Poszerzenie A2 to jedyne rozwiązanie

Drogi i autostrady

MIB: Poszerzenie A2 to jedyne rozwiązanie

Roman Czubiński 25 maja 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5