Dziś, 14 października, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę 11,5 km drogi ekspresowej S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze. Zadanie zostało powierzone konsorcjum, którego liderem jest firma Mostostal Warszawa
– Podpisana dzisiaj umowa jest kolejnym dowodem na to, że Via Carpatia jest priorytetową inwestycją dla polskiego rządu. To bardzo ważna trasa dla transportu międzynarodowego, dlatego tak istotne jest, abyśmy jak najszybciej ją ukończyli. Każda kolejna podpisywana umowa przybliża nas do tego celu: do bezpiecznego i komfortowego podróżowania na kierunku północ-południe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze zrealizuje Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A. za kwotę 272,5 mln zł, w terminie 34 miesięcy.
Zadaniem wykonawcy prowadzącego inwestycję w systemie „projektuj i buduj” będzie zaprojektowanie odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.
Opis inwestycji
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca pod trzeci pas ruchu, dróg poprzecznych i dojazdowych umożliwiających połączenie z istniejącą siecią dróg. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, ogrodzenia i przejścia dla zwierząt oraz pasy zieleni dogęszczającej.
W ramach prac wykonane zostaną także obiekty inżynierskie: 5 wiaduktów drogowych, 3 przejścia dla zwierząt górą, 3 przejścia dla zwierząt dołem, 9 przepustów o funkcji ekologicznej.
Umowa przewiduje budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych: MOP typu II Jeżowe po stronie lewej i MOP typu III Kamień po stronie prawej.
Via Carpatia
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie.