Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tzw. południowej obwodnicy Białegostoku (planowana droga ekspresowa S19 i fragment DK-65) trafił w tym tygodniu do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jak podaje GDDKiA – to istotny fragment przyszłej Via Carpati.
Decyzja środowiskowa dla tego zadania jest pierwszym z istotnych kroków do realizacji całej inwestycji. To ona wyznaczy korytarz, w którym cała droga ma się zmieścić, a który to korytarz z jednej strony ma ominąć Białystok, a z drugiej - skomunikować miasto z drogą ekspresową, która ma stać się zarazem obwodnicą Białegostoku.
Do RDOŚ złożone zostały kompletne analizy wszystkich opracowanych wariantów trasy wraz ze wskazaniem wariantu, zdaniem GDDKiA, najlepszego. Procedura wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych przewiduje także udział społeczeństwa i możliwość zgłoszenia uwag, wniosków, postulatów.
Wniosek o decyzje środowiskowa obejmuje dwa odcinki. Pierwszym jest planowana dwujezdniowa droga ekspresowa S19: Choroszcz (S8) – Ploski (za rzekę Narew), która ma w wariancie preferowanym przez GDDKiA (wysuniętym najdalej na południe od Białegostoku) długość około 40 km.
Drugim fragmentem jest część planowanej do wybudowania jednojezdniowej drogi krajowej nr 65 na odcinku Kudrycze – Kuriany – Grabówka (kierunek przejście graniczne z Białorusią w bobrownikach) o dł. 3,7 km (na odc. Kudrycze – Kuriany docelowo także dwie jezdnie).
Via Carpatia to szlak komunikacyjny łączący kraje bałtyckie z południem Europy.