Od lipca trwa modernizacja dróg wojewódzkich na trasie Łapy – Roszki Wodźki – Wysokie Mazowieckie w woj. podlaskim. W sumie przebudowanych zostanie 25 km. Mieszkańcy zyskają lepszy dojazd do stolicy województwa.
Mowa o rozbudowie ciągu dróg dróg wojewódzkich nr 681, 682 oraz 678. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych woj. podlaskiego, obejmuje ponad 25 km, z tego ok. 12 km powstanie w nowym śladzie, natomiast ok. 13 km zostanie zmodernizowanych. Umowa na realizację tego zadania została podpisana w maju ub. roku i miała wartość ok. 460 mln zł. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił prace firmie Strabag.
W ramach rozbudowy trasy Łapy – Roszki Wodźki – Wysokie Mazowieckie powstaną cztery obwodnice – zyskają je miejscowości Łapy, Roszki-Wodźki, Mazury i Brok. Wybudowane zostaną m.in. 3 estakady.
– Dla mieszkańców i osób podróżujących pomiędzy tymi miejscowościami to bardzo potrzebna i wyczekiwana inwestycja, dlatego dokładamy wszelkich starań, by prace realizowane były sprawnie i zgodnie z harmonogramem.
Niewątpliwie wyzwaniem dla nas, jako wykonawcy są tu liczne obiekty inżynierskie – łączna długość 3 estakad to ponad 1,6 km oraz fakt, że część prac prowadzimy w otulinie Narwiańskiego Parku Narodowego. Wymaga to od Strabag nadzwyczajnej dbałości o środowisko, a roboty są prowadzone przy stałym nadzorze przyrodniczym – mówi Szymon Rutkowski, kierownik budowy ze Strabag.
Obecnie – jak przekazał wykonawca - prowadzone są prace na ciągach rowerowych oraz drogach serwisowych, które będą wykorzystywane do objazdów podczas wykonywania trasy głównej w ruchu wahadłowym. Zaawansowanie wynosi tu ok. 60%. Trwa również zabezpieczanie rozpoczętych już prac i przygotowanie budowy na okres zimowy. Zakończyły się już prace związane z wykonywaniem podbudowy bitumicznej AC22P przewidzianych do wykonania w roku 2024.
Na estakadzie E6 wykonywane są podpory skrajne i pośrednie, przygotowywane są także stanowiska nasuwcze – tu prace są już bliskie finału, nasuwanie ustroju nośnego planowane jest na luty. „Estakada E6 biegnie bezpośrednio w strefie terenów zalewowych Narwi i została zaprojektowana częściowo w łuku poziomym o promieniu 1 300 m (6 przęseł), oraz na odcinku prostym. Sam proces nasuwania musi być realizowany w tym przypadku w łuku, natomiast odcinek prosty będzie realizowany klasycznie” – tłumaczy wykonawca.
Na estakadzie E5 wykonano już palowanie podpór, a w miejscu budowanej estakady E4 przygotowana jest już droga technologiczna oraz szykowane są platformy pod podpory obiektu. Te obiekty powstają na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego, czyli obszarze o specjalnych obostrzeniach wynikających z decyzji środowiskowych.
Inwestycja wpisze się w rozbudowę układu komunikacyjnego realizowanego wcześniej, tj. budowie drugiej jezdni dróg nr 678 i 682 od Białegostoku do Łap oraz budowy obwodnic Księżyna, Zalesian, Markowszczyzny, Turośni Dolnej i Uhowa. Pozwoli na lepsze skomunikowanie miejscowości na trasie ze stolicą województwa. Lepsze skomunikowanie z Białymstokiem, a tym samym siecią dróg szybkiego ruchu zyska także Wysokie Mazowieckie.
Prace przy tej inwestycji powinny się zakończyć w lipcu 2026 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.