Dziś minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk ogłosił przetarg na budowę dwóch fragmentów drogi ekspresowej S61 na odcinku Kolno – Szczuczyn. Trasa w całości leży na terenie województwa podlaskiego i znajduje się w ciągu Via Baltica.
Przetarg obejmuje odcinki S61 na północ od Łomży: od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) i od Stawisk do Szczuczyna (18 km). W ramach 34-kilometrowej inwestycji powstanie m.in. kluczowy węzeł w Kolnie, do którego zostanie podłączona planowana obwodnica Łomży, a także druga jezdnia istniejącej obwodnicy Stawisk. Trwa przetarg na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.
Zawarcie umów z wykonawcami jest planowane na koniec 2017 roku. Postępowanie jest prowadzone w formule projektuj i buduj. Rozpoczęcie prac budowlanych jest przewidywane w 2019 roku. Roboty potrwają do połowy 2021 roku.
Ważny przetarg
– Kierujemy do przetargu ważne dla Polski Wsch. inwestycje. To dowód, że rząd realizuje złożone obietnice – mówił podczas konferencji Andrzej Adamczyk.
źródło: MIB
Trasa od Kolna do Szczuczyna będzie dwujezdniową drogą budowaną prawie w całości po nowym śladzie. Jej nośność będzie wynosiła 115 kN/oś, a prędkość projektowa 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przetarg jest pierwszym, ogłoszonym przez GDDKiA, w którym kryterium ceny stanowi 60%. Pozostałe aspekty, na które zamawiający będzie zwracał uwagę to: kryterium jakościowe (właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni), kryterium organizacyjne (personel wykonawcy, termin realizacji kontraktu),kryterium środowiskowe (zagospodarowanie gruntu rodzimego).– Ogłaszamy przetarg na nowych zasadach, w nowych standardach budowy drogowego. To efekt dialogu z branżą – mówił Jerzy Szmit.
Via Baltica
Droga ekspresowa S61 jest częścią trasy Via Baltica. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego.