Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na projekt i budowę obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej nr 61. Swoje propozycje przedstawiło ośmiu oferentów. Najtańsza z nich należy do konsorcjum Rubau Polska i Construcciones Rubau, a jej wartość to ponad 210 mln zł.
Zadanie
Inwestycja przewiduje przebudowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn na odcinku od węzła „Łomża Południe” (z węzłem) do węzła „Łomża Zachód” (bez węzła). Długość fragmentu to 7,186 km. Dodatkowo przebudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 63 o długości 8,907 km.
Wyświetl większą mapę
Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie prac projektowych i wykonanie robót budowlanych. Przewidziane prace to m.in.: budowa drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego, drogi krajowej o nawierzchni z betonu asfaltowego, przebudowy dróg kolidujących z planowaną trasą ekspresową, wzmocnienia podłoża gruntowego, obiektów inżynierskich, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych oraz systemu odwodnienia korpusu drogowego.
Ośmiu wykonawców
Białostocka GDDKiA przewiduję na realizację tego projektu budżet w wysokości 283,271 mln zł. Do przetargu zgłosiło się ośmiu oferentów. Najtańsza propozycja należy do konsorcjum Rubau Polska i Construcciones Rubau. Jej wartość to 210,581 mln zł. Inni oferenci, którzy zgłosili się do budowy obwodnicy Łomży to firmy: Impresa Pizzarotti (236,593 mln zł), Budimex (233,655 mln zł), Polaqua (243,597 mln zł) i Mota-Engil Central Europe (218,105 mln zł), a także konsorcja Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów i Planeta (313,500 mln zł), Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (230,278 mln zł) i Porr i Unibep (251,658 mln zł).
Kryteria, jakie zamawiający będzie brał pod uwagę podczas oceny ofert to: cena (60%), termin realizacji kontraktu (12%), personel wykonawcy (6%), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%), równość podłużna nawierzchni (8%) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5%).
Obwodnica w ciągu Via Baltica
Łomża leży przy przyszłej trasie S61 Via Baltica. To droga, która wiedzie z Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku. Jedną z jej części ma być obwodnica Łomży.
Po wybudowaniu trasy, pojazdy jadące od granicy trasą S61 i dalej poprzez S8 w kierunku stolicy ominą Łomżę a miasto zyska m.in. dobre połączenie z Warszawą, a stamtąd choćby z południową, czy zachodnią częścią kraju.