Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit ogłosił w Łomży skierowanie do przetargu budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S61. Pierwszy fragment prowadzi od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód”, jest to obwodnica Łomży, a drugi to odcinek od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno”.
Ważna inwestycja
– Ta droga to okno na świat dla ziemi Łomżyńskiej – mówił wójt gminy Łomża Piotr Kłys. – Mamy nadzieję, że ta inwestycja pociągnie za sobą kolejne – dodawał.
Generalny Dyrektor Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, który również brał udział w wydarzeniu, przypomniał o walce o to aby Via Baltica biegła przez Łomżę, a nie przez Białystok. Zaznaczał także, jak ważna jest to inwestycja. – Sądzimy, że dzięki tej drodze Łomża odetchnie. Dodatkowo, drogi lokalne w regionie będą w lepszym stanie ponieważ nie będą degradowane przez tranzyt – komentował Krzysztof Kondraciuk.
– Budowa trasy Via Balitica to otwarcie nowych terenów inwestycyjnych. Skorzysta na tym nie tylko Łomża, ale także wszystkie okoliczne miejscowości – mówiła podczas ogłoszenia przetargu Bernadeta Krynicka posłanka PiS.
Dwa odcinki
Obwodnica Łomży to odcinek o długości ok. 7,2 km leżący w ciągu drogi ekspresowej nr 61. Prowadzi on od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” w okolicy Sierzput na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 61 w kierunku Ostrołęki. W tym zadaniu mieści się także jednojezdniowy łącznik drogi krajowej nr 63 o długości ok. 9 km prowadzący od węzła „Łomża Południe” za Giełczynem i Podgórzem do drogi w kierunku Zambrowa.
Do przetargu skierowany został także drugi odcinek tej samej drogi. Mowa o fragmencie o długości ok. 13 km. Prowadzi on od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” w okolicach Kisielnicy. Ten odcinek obejmuje budowę nowego mostu przez Narew. Jego długość wyniesie 1200 metrów, bo most na estakadzie będzie rozciągał się nie tylko nad korytem rzeki, ale całą doliną. W ramach tego zadania planowana jest także budowa łącznika drogi krajowej nr 64, stanowiącego swoistą północą obwodnicę Piątnicy.
Droga ma być budowana w latach 2017-2021. GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy.