W województwie podlaskim kierowcy korzystają obecnie z ponad 200 km dróg ekspresowych, których budowa w większości była współfinansowana ze środków unijnych. 20 lat temu, w chwili akcesji Polski do UE na Podlasiu nie było ani kilometra drogi ekspresowej, ani jednego odcinka drogi dwujezdniowej czy obwodnicy.
1 maja obchodziliśmy 20. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Na Podlasiu jednojezdniowe drogi krajowe przecinające centra miast i miasteczek, przy rosnącym lawinowo ruchu samochodów, w tym także ciężkich – do i z przejść granicznych z Litwą i Białorusią – cieszyły się złą sławą. Krajowa ósemka Warszawa - Białystok - Augustów - Suwałki była nawet nazywana "drogą śmierci".
Sytuacja zaczęła zmieniać się od końca 2009 roku – w grudniu oddany do ruchu został pierwszy w województwie, zaledwie 6,5-kilometrowy dwujezdniowy odcinek DK8 Białystok - Katrynka (wylot w kierunku Augustowa) w standardzie GP (droga głównego ruchu przyspieszonego). Odcinek powstał w całości z funduszy krajowych. Na pierwsze kilometry "esek" trzeba było poczekać jeszcze 3 lata.
Pierwsze dofinansowanie, pierwsze „eski”
Właśnie rozbudowa DK8 do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S8 na odcinku Jeżewo - Białystok oraz budowa obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa w takim samym standardzie powstały już z unijnym dofinansowaniem.
Obie inwestycje znalazły się bowiem w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i zostały oddane do ruchu we wrześniu i listopadzie 2012. Zyskał zwłaszcza Zambrów, z którego wyprowadzony został ruch tranzytowy między Warszawą a Białymstokiem. Zyskali też kierowcy, którym skrócił się czas podróżowania między stolicą państwa a stolicą woj. Podlaskiego.
Obwodnica Augustowa też z POIŚ
W ramach tego samego programu dofinansowana została budowa obwodnicy Augustowa, składająca się z dwóch odcinków: jednojezdniowego o długości 21,48 km (DK8i) oraz dwujezdniowego, czyli drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe o długości 12,75 km. Całość została oddana do użytku w listopadzie 2014 roku. Dzięki temu tiry zaczęły omijać miasto, a dwujezdniowa część obwodnicy Augustowa stała się pierwszym oddanym do ruchu odcinkiem drogi ekspresowej S61.
Małe obwodnice na DK61
Równolegle ruszył na Podlasiu unijny Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Z tych pieniędzy została dofinansowana budowa w I etapie jednojezdniowych obwodnic Stawisk (6,5 km) i Szczuczyna (8 km) na DK61 między Łomżą i Grajewem. Zostały oddane do ruchu odpowiednio w grudniu 2013 i w listopadzie 2015 r.
Z tego samego programu dofinansowana była budowa jednojezdniowej obwodnicy Bargłowa Kościelnego na DK61 między Grajewem i Augustowem. Droga udostępniona została kierowcom w listopadzie 2015 r. Dzięki obwodnicom mieszkańcy odetchnęli z ulgą – ruch tranzytowy, uciążliwy, zwłaszcza jeśli chodzi o pojazdy ciężkie - wyprowadzono z centrów tych miast.
Jednocześnie obwodnice Stawisk i Szczuczyna zostały zbudowane w taki sposób, żeby w przyszłości - po dobudowaniu drugiej jezdni stały się obwodnicami o parametrach drogi ekspresowej. Stało się tak w maju 2020 roku dla Szczuczyna i w sierpniu 2021 dla Stawisk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.