Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Dobrzyniewo – Sokółka. Jak wskazuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powinno to oznaczać zapewnienie możliwości realizacji inwestycji, o ile wyrok nie zostanie zaskarżony do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Oddział Białystok GDDKiA poinformował w mediach społecznościowych, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił
skargę na decyzję środowiskową w sprawie odcinka drogi ekspresowej łączącego Dobrzyniewo i Sokółkę. Warto podkreślić, że
wydana w styczniu decyzja środowiskowa była ostateczna, dlatego fakt złożenia skargi przez aktywistów ekologicznych i mieszkańców nie powodował wstrzymania procesu inwestycyjnego. Przypomnijmy, że obecnie trwają dwa postępowania przetargowe na realizację rzeczonego odcinka w formule “projektuj i buduj”.
Kontrowersje związane z budową drogi szybkiego ruchu między podbiałostockim Dobrzyniewiem a Sokółką wynikają w dużej mierze z przebiegu przez Puszczę Knyszyńską. Trudno jednak o jakąkolwiek inną efektywną trasę, ponieważ ominięcie parku krajobrazowego oznaczałoby skokowe wydłużenie przebiegu. Jednocześnie cały kompleks leśny już dziś przecinają dwie drogi krajowe, czy linia kolejowa, dlatego trudno zakładać, że budowa drogi ekspresowej wiązałaby się z odczuwalnym regresem w zakresie dobrostanu środowiska naturalnego. Zwłaszcza wobec faktu, że drogi ekspresowe charakteryzuje relatywnie niższa emisyjność za sprawą większej płynności ruchu, a także obecność dużej liczby urządzeń ochrony środowiska. Wnioskodawcy skarg obawiali się jednak wpływu drogi ekspresowej S19 na populację dubelta (gatunek ptaka wędrownego), czy żab w stawach w rejonie Sokółki.
34 przejścia dla zwierząt
Trzeba dodać, że obowiązek realizacji szeregu inicjatyw prośrodowiskowych w korytarzu trasy nakłada właśnie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. W dolinie Sokołdy powstaną ekrany akustyczne o łącznej długości na poziomie 4 kilometrów, które zmniejszą ryzyko kolizji ptaków i nietoperzy z samochodami. Zbudowanych zostanie aż 20 przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 14 kolejnych dla małych zwierząt, w tym płazów. GDDKiA będzie również zobowiązana do nasadzenia drzew na powierzchni 20 hektarów. Sam odcinek ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027, natomiast
już dziś w realizacji jest odcinek przygraniczny, łączący Sokółkę z przejściem granicznym w Kuźnicy, który ma zostać oddany do użytku do końca przyszłego roku.
Realizowane i planowane inwestycje w drogi szybkiego ruchu w województwie podlaskim uczynią region jednym z najlepiej skomunikowanych w kraju. Mając na uwadze ogłoszone przez rząd plany budowy aż dwóch dróg ekspresowych łączących Białystok z drogą ekspresową S61, czyli S8 do okolic Suwałk przez Augustów oraz S16 do okolic Ełku przez Grajewo, można zastanawiać się, czy nie mamy do czynienia z motywowanym politycznie przeskalowaniem. Podlasie cechują najniższa w Polsce gęstość zaludnienia, a także niski poziom uprzemysłowienia. Z drugiej strony północno-wschodnia część Polski jest kluczowa w kontekście tranzytu do państw bałtyckich. Warto także wspomnieć o
ambitnych planach rządu związanych z militaryzacją regionu, w którym ma powstać większość jednostek wojskowych w ramach formowanej 1. Dywizji Piechoty Legionów.