Budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim na południe od Białegostoku właśnie ruszyła. Na odcinku Haćki – Bielsk Podlaski kierowcy będą mogli pojechać za dwa lata, podobnie jak na kilku innych, których budowa powinna rozpocząć się wkrótce. Kontrakt realizuje Budimex.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w sierpniu,
wojewoda podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzję ZRID) w odniesieniu do odcinka drogi ekspresowej S19 między Bielskiem Podlaskim a Haćkami. Dziś resort infrastruktury poinformował, że rozpoczęta została realizacja prac budowlanych. – Ruszyła budowa pierwszego odcinka szlaku Via Carpatia między Białymstokiem a Lublinem. W ubiegłym roku zakończyliśmy budowę drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem. Czas na kolejny krok. To dobra wiadomość dla mieszkańców województw podlaskiego i lubelskiego oraz dla wszystkich, którzy dobrze życzą Polsce i chcą jej szybkiego i harmonijnego rozwoju – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kontrakt w formule “projektuj i buduj” o wartości opiewającej na 326 mln zł realizuje Budimex. Harmonogram prac zakłada oddanie do użytku nowego odcinka w trzecim kwartale 2023 roku. W ramach projektu powstanie 9-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S19 w układzie 2x2 z nawierzchnią bitumiczną, zdolną do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 ton na oś, a także jednojezdniowy łącznik między drogą krajową nr 66 a istniejącą drogą krajową nr 19. Powstaną także 22 obiekty inżynieryjne oraz dwa węzły w Bielsku Podlaskim. Co istotne, ten fragment drogi ekspresowej S19 stanowić będzie zachodnią obwodnicę miasta, wpływając na ograniczenie ruchu tranzytowego, a tym samym zwiększenie komfortu życia mieszkańców i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Via Carpatia docelowo połączy Saloniki i Kłajpedę, przebiegając przez terytorium siedmiu państw członkowskich Unii Europejskiej: Grecji, Bułgarii, Rumunii, Węgier, Słowacji, Polski i Litwy, przy czym pierwszym państwem, w którym oddano do użytku wszystkie krajowe odcinki w ramach przebiegu Via Carpatii, są Węgry. Polski odcinek tego transeuropejskiego korytarza transportowego ma mieć ok. 700 kilometrów długości, przebiegając przez województwa podkarpackie, lubelskie, mazowieckie, warmińsko-mazurskie i podlaskie. Przyspieszenie budowy polskiego odcinka Via Carpatii było jedną ze sztandarowych obietnic wyborczych Prawa i Sprawiedliwości w zakresie polityki transportowej.
Na wydanie decyzji ZRID wśród odcinków Via Carpatii na południe od Białegostoku nadal oczekują odcinki Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (ok. 12 kilometrów), Boćki – Malewice (ok. 16 kilometrów) oraz Malewice – Chlebczyn (ok. 25 kilometrów), a także nowy odcinek drogi krajowej nr 66 w Bielsku Podlaskim będący południową obwodnicą tego miasta. Otwarcie wszystkich wyżej wymienionych odcinków według aktualnych harmonogramów prac ma mieć miejsce w 2025 roku.