Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę z konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal na budowę obwodnicy Ciechanowca w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 690. Wartość umowy wynosi ok. 129 mln zł. Nowy fragment będzie miał 9 kilometrów długości. Blisko połowa wartości inwestycji zostanie sfinansowana ze środków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Ciechanowiec to liczące ponad 4,5 tys. mieszkańców miasto w powiecie wysokomazowieckim w województwie podlaskim, położone nad rzeką Nurzec. Jest jednym z najstarszych ośrodków posiadających prawa miejskie w regionie. W rejonie Ciechanowca krzyżują się aż trzy drogi wojewódzkie, rozchodzące się w czterech kierunkach, przy czym ich przebieg w centrum miasta na liczącym ok. 2,5 kilometra fragmencie pokrywa się. Dodatkowo układ drogowy w mieście dociążają drogi powiatowe oraz inne drogi poprzeczne, wzdłuż których znajduje się zabudowa mieszkaniowa.
W listopadzie ubiegłego roku Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na budowę obwodnicy miasta, która umożliwi wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego. Przetarg, który dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych, ogłoszono krótko po wydaniu przez wojewodę podlaskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. – To droga oczekiwana przez mieszkańców województwa, szczególnie powiatu wysokomazowieckiego, a przede wszystkim mieszkańców Ciechanowca, bo na pewno usprawni ruch, spowoduje ograniczenie uciążliwości samochodów ciężarowych – komentował ówczesny wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Przypomnijmy, że ramach inwestycji powstanie nowa droga o długości 9 kilometrów, przebiegająca w przeważającej mierze przez obszary niezurbanizowane o płaskiej lub nieznacznie falistej rzeźbie terenu. Będzie miała ona swój początek na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 690 i 694, natomiast ponowne włączenie do istniejącego układu drogowego zaplanowano pomiędzy Ciechanowcem a miejscowością Malec. Na całej długości trasy powstanie również droga rowerowa z dopuszczeniem ruchu pieszego, a także 3 obiekty mostowe – nad rzeką Nurzec oraz dwoma ciekami wodnymi. Powstanie również 7 przepustów. Dzięki wybudowaniu nowego odcinka zwiększy się bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Wzrośnie także komfort życia mieszkańców Ciechanowca.
W przetargu za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal, które wyceniło realizację zadania na ok. 129 mln zł, co oznacza przekroczenie budżetu zamawiającego o 5 mln zł. Zainteresowanie przetargiem było bardzo duże – oferty złożyło aż 7 podmiotów. Były one dość kosztowne w porównaniu z założeniami zamawiającego – druga najtańsza została wyceniona na ponad 145 mln zł, natomiast najdroższa na niemal 201 mln zł.
Głównym kryterium oceny ofert była cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający brał również pod uwagę wydłużenie okresu gwarancji i rękojmi, za które można było uzyskać maksymalnie 40% punktów. Podpisana w dniu 3 kwietnia umowa zakłada oddanie do użytku nowej drogi już w czerwcu 2026 roku. Blisko połowa wartości kontraktu będzie pokryta ze środków rządowych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Pozostałą część kosztów pokryje samorząd województwa podlaskiego.