Wojewoda podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w odniesieniu do 12-kilometrowego odcinka Bielsk Podlaski – Boćki. Oznacza to, że prace budowlane będą mogły ruszyć jeszcze w październiku. Istnieje szansa, że w tym miesiącu w fazę realizacyjną wejdzie łącznie 37 kilometrów drogi ekspresowej S19 między Białymstokiem a autostradą A2.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzja ZRID) została wydana przez wojewodę podlaskiego pod rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca może wejść na plac budowy. W Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim będzie mogło natomiast zostać uruchomione postępowanie administracyjne, w ramach którego biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości położonych w obszarze realizacji inwestycji, a to będzie stanowiło podstawę do wypłaty odpowiednich odszkodowań dla ich dotychczasowych właścicieli.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, już dziś realizowany jest
odcinek drogi ekspresowej S19 między Haćkami a Bielskiem Podlaskim (o uzyskaniu decyzji ZRID informowaliśmy w ostatnich tygodniach na łamach “Rynku Infrastruktury”), a w najbliższym czasie z dużym prawdopodobieństwem decyzja ZRID zostanie wydana również w odniesieniu do odcinka Boćki – Malewice. Oznacza to, że być może jeszcze w tym miesiącu łącznie 37 kilometrów Via Carpatii na Podlasiu znajdzie się w fazie realizacyjnej. Odcinek między Bielskiem Podlaskim a Boćkami realizuje Strabag w formule “projektuj i buduj”. Wartość kontraktu wynosi ponad 304 mln zł. Oddanie do użytku nowego odcinka przewiduje się w połowie 2025 roku.
Rzeczony odcinek będzie miał nieco ponad 12 kilometrów długości, przebiegając nowym śladem na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 19, z którą będzie połączony węzłem w Boćkach. Jak wskazuje GDDKiA, powstanie na nim 11 obiektów mostowych: 5 wiaduktów nad drogą ekspresową, most zintegrowany z przejściem dla zwierząt, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej zintegrowany z przejściem dla zwierząt oraz 4 przejścia dla zwierząt, w tym 3 dla dużych zwierząt. Powstaną również drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, zrealizowane zostaną także nowe nasadzenia zieleni. Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim będzie miała łącznie 177 kilometrów długości.
Kluczowa inwestycja drogowa w Europie Środkowo-Wschodniej
Droga ekspresowa S19 stanowić będzie zasadniczą część przebiegu transeuropejskiego korytarza transportowego Via Carpatia na terenie Polski. Powstałe w ramach owego korytarza drogi szybkiego ruchu połączą docelowo Kłajpedę i Saloniki, przebiegając przez obszar Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Na razie całkowicie ukończony został jedynie odcinek węgierski.
W Polsce najdłuższym odcinkiem Via Carpatii jest trasa z Lublina do Rzeszowa, również w ramach przebiegu drogi ekspresowej S19, aczkolwiek do ukończenia pozostała druga jezdnia na odcinku podrzeszowskim w kierunku Sokołowa Małopolskiego. Realizacja całej inwestycji niewątpliwie zbliży do siebie państwa Europy Środkowo-Wschodniej i Europy Południowej w wymiarze komunikacyjnym, co wpisuje się także w ideę Trójmorza.