Kierowcy korzystają już z blisko połowy planowanej długości drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. W realizacji jest obecnie 7 odcinków tej trasy, dwa czekają jeszcze na umowę z przyszłym wykonawcą.
Na terenie woj. podkarpackiego docelowo będzie ok. 169 km drogi ekspresowej S19 – stanowiącej część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Kierowcy korzystają już z blisko 82 km tej trasy. Gotowa jest droga od węzła Lasy Janowskie w północnej części województwa do węzła Rzeszów Południe. Pomiędzy Sokołowem Małopolskim a Jasionką pod Rzeszowem na razie z jednej jezdni – droga oddana do ruchu jesienią 2017 roku została przygotowana w przekroju 2+1. Budowa drugiej jezdni jest jednym z odcinków, które są obecnie w realizacji.
Prace powierzono firmie Strabag, która złożyła już wniosek o wydanie decyzji ZRID. Wiadomo, ze druga jezdnia na odcinku pomiędzy Sokołowem a Stobierną będzie budowana po zachodniej stronie istniejącej jezdni, natomiast na dalszym odcinku, do Jasionki po stronie wschodniej. Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane na blisko 13 km odcinku ruszą w pierwszej połowie tego roku.
Prace na odcinku Rzeszów Południe – Babica (10,3 km) powierzono konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Odcinek, w ciągu którego planowany jest tunel, jest już na etapie robót budowlanych. Droga powstaje w trudnym terenie, co już teraz dało się odczuć budowlańcom. Jak pisaliśmy,
na budowie wykryto metan. Dodatkowe wyzwanie musi być teraz uwzględnione w technologii drążenia tunelu. Wymaga to przeprojektowania maszyny drążącej.
Sąsiedni fragment, Babica – Jawornik liczący 11,6 km realizuje Intercor. Tu także trwają już roboty budowlane – ruszyły jesienią ub. roku i według planu powinny się zakończyć we wrześniu 2026 r.
Na etapie przygotowania wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej jest odcinek Domaradz – Krosno (12,5 km). Umowę na projekt i budowę podpisano w listopadzie 2022 r. z firmą Mostostal Warszawa. Wartość umowy to 1,1 mld zł.
Prace budowlane ruszyły już na odcinku pomiędzy Krosnem a Miejscem Piastowym (10,3 km), W tym przypadku kontrakt realizuje Aldesa za kwotę 365 mln zł. Roboty rozpoczęły się wiosną 2023 r. i powinny się zakończyć w III kwartale 2025 r.
Również w III kwartale 2025 powinny się zakończyć prace na odcinku S19 Miejsce Piastowe – Dukla (długość to 10,09 km). Strabag, który ma tu kontrakt wart 478 mln zł ruszył z robotami w październiku.
Ostatni fragment przy granicy ze Słowacją, od Dukli do Barwinka (18,2 km) czeka na decyzję ZRID – wniosek został włożony na początku grudnia 2023 r. Wartość umowy w trybie zaprojektuj i wybuduj to 1,5 mld zł, a wykonawcą jest Polaqua. Jak dobrze pójdzie, w połowie roku rusza roboty budowlane, finał nastąpiłby wówczas w II kwartale 2027 roku.
Wykonawcy nie mają jeszcze dwa krótkie fragmenty – łącznie 11,6 km – pomiędzy Jawornikiem i Lutczą oraz Lutczą i Domaradzem. W pierwszym przypadku nie został jeszcze wskazany wykonawca. Na etapie analizowania ofert sprawa trafiła najpierw do KIO, a potem do sądu. Wykonawca odwoływał się od czynności wezwania do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Wygrał przed KIO, ale inwestor zaskarżył wyrok do sądu, który z kolei przyznał racje zamawiającemu.Dla odcinka Lutcza – Domaradz wskazano najkorzystniejsza ofertę – wybrano turecką firmę Kolin.
Odwołanie od tego rozstrzygnięcia w połowie grudnia zostało przez KIO oddalone.