Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich ruszył z nowym przetargiem na modernizację bieszczadzkiej drogi wojewódzkiej nr 895. Tym razem drogowcy skrócili odcinek, na którym zaplanowano roboty. Rozbudowę ma przejść odcinek Uherce Mineralne – Orelec na drodze w kierunku do Soliny. Inwestycja planowana jest do dofinansowania z Polskiego Ładu.
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich
po nieudanych wcześniejszych postępowaniach rozpisał kolejny przetarg w ramach projektu Modernizacja podkarpackich dróg wojewódzkich w Bieszczadach. Tym razem zmieniono zakres robót. Zadanie podstawowe dotyczyć będzie rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 895 Uherce Mineralne – Myczków na odcinku Uherce Mineralne – Orelec od km 0+039,46 do km 4+860,00. Co daje łącznie odcinek o długości 4,5 kilometra. Zawarto również prawo opcji, które dotyczy rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 895 na dalszym odcinku od km 4+860,00 do km 5+720,00, czyli 860 metrów.
Wyłoniony w przetargu wykonawca najpierw opracuje dokumentację projektową – w szczególności projekt budowlany, techniczny, wykonawczy – a następnie pozyska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie wodnoprawne oraz ZRID. Po tym etapie przystąpi do realizacji robót budowlanych zgodnie z zakresem zamówienia na podstawie opracowanej przez siebie dokumentacji i uzgodnionej z zamawiającym. Na realizację całego zadania w trybie zaprojektuj i wybuduj określono 40 miesięcy.
Inwestycja obejmować będzie rozbudowę DW 895, polegającą na dostosowaniu drogi do parametrów do obowiązujących wymogów technicznych. Dotyczy to przekroju poprzecznego, geometrii trasy, nośności konstrukcji nawierzchni oraz obiektów inżynierskich. Inwestycja objąć ma także budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz wszelkie niezbędne roboty towarzyszące. W związku z koniecznością dostosowania parametrów geometrycznych drogi wojewódzkiej do obowiązujących przepisów wstępnie drogowcy określili, że zajdzie konieczność zmiany geometrii koryta potoku min. Wołczy.
Jak podkreśla zamawiający zadanie podstawowe, polegające na rozbudowie DW 895 na odcinku Uherce Mineralne – Orelec, ma doprowadzić parametry geometryczne oraz techniczne do drogi klasy Z. Prędkość projektowa wyniesie od 40 do 70 km/h. Zaplanowano budowę nowej jezdni, przebudowę dróg dla pieszych i rowerów oraz zatok autobusowych. Przebudowę ma przejść także odwodnienie. Opracowanie obejmie również rozbudowę i przebudowę skrzyżowań z drogami publicznymi gminnymi oraz powiatowymi. Powstaną konstrukcje oporowe zabezpieczające osuwiska zlokalizowane na odcinku drogi. Zaplanowano prace w branży oświetlenia drogi, sieci energetycznych, sieci gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i wodociągowych. Na całym odcinku rozbudowy przewidziano wykonanie jednostronnej drogi dla pieszych i rowerów wykonanej przy jezdni lub odsuniętej od jezdni (za rowem). Dodatkowo na odcinkach wskazanych przez lokalne samorządy dodatkowo przewidziano wykonanie odcinków dróg dla pieszych po drugiej stronie drogi względem projektowanych dróg dla pieszych i rowerów.
Terin składania ofert wyznaczono do 31 stycznia 2024 roku. Wybór wykonawcy poprzedzi analiza ceny za zadanie podstawowe (50 proc.), cena za zadanie objęte prawem opcji (10 proc.) oraz okresu gwarancji i rękojmi (40 proc.).
Warto przypomnieć, że Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich wcześniej – w połowie 2022 roku – szukał wykonawcy dla odcinka Uherce Mineralne – Solina o łącznej długości 10,08 km. Wówczas do zamawiającego wpłynęła wyłącznie jedna oferta. Złożyła ją firma Budimex, wyceniając prace na 175 mln zł. Budżet zamówienia był jednak ponad dwukrotnie niższy i wynosił 73,6 mln zł. Ostatecznie przetarg unieważniono. Podobny los spotkał drugi przetarg, który powtórzono jesienią. Budżet zadania się nie zmienił, a do przetargu stanęły trzy firmy: Budimex (169 mln zł), Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy (170 mln zł) oraz Strabag (249 mln zł).
Budimex był za to obecny na innym odcinku drogi wojewódzkiej nr 895. Firma ukończyła we wrześniu tego roku roboty przy przebudowie odcinka Solina – Myczków. Inwestycja na 6-kilometrowym odcinku kosztowała 53,4 mln zł, z czego ponad 45 milionów to pieniądze unijne. Inwestycja obejmowała zakresem również gruntowną przebudowę mostu o długości 101,3 metrów na Sanie, a dokładnie nad Zalewem Myczkowieckim. Most przez około dwa tygodnie realizowany był metodą nasuwania podłużnego. Roboty na odcinku Solina – Myczków trwały od listopada 2021 roku. Na przestrzeni niespełna dwóch lat, droga zyskała nowe, wyższe parametry techniczne, rozbudowano skrzyżowania z drogami podrzędnymi, przebudowano chodniki, przepusty, zatoki autobusowe i zjazdy.