Przetarg na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej numer 28 ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Oddanie do ruchu w styczniu 2020 roku I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, zwiększy się też przepustowość dróg. Nowa trasa ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce oraz Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drugiego etapu obwodnicy Sanoka. Prace projektowe i roboty budowlane powinny zostać ukończone w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy. Na razie urzędnicy czekają na oferty zainteresowanych firm, które można składać do 26 września.
II etap obwodnicy Sanoka połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 zlokalizowany za rzeką San w miejscowości Bykowce. Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi krajowej o długości ok. 3 km. Na odcinku przebiegającym po istniejącej DK84, droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. Powstaną m.in. dwa ronda w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe oraz jezdnie do obsługi przyległych nieruchomości.
– Ponadto wybudowane zostaną: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m – informują przedstawiciele GDDKiA.
Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki) i zwartej zabudowie mieszkalnej. Zasadnicze znaczenie w budowie geologicznej obszaru mają piaskowce, łupki oraz iłowce. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny.
Zadanie zostanie dofinansowane z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic. Jego główne założenia to: poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na ponad 28 mld zł. Budowy są finansowane z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.