Ponad 79 kilometrów jest w realizacji, a ponad 5 km – na etapie przetargu. Sprawdzamy, co dzieje się na budowie drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu.
Docelowa długość S19 w województwie podkarpackim to ok. 169 km, a kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.
Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, obecnie GDDKiA przygotowuje jej południowy przebieg, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 79,3 km trasy S19, zaś kolejne 5,2 km na etapie przetargu. Fragment Via Carpatii na południe od Rzeszowa podzielony jest na osiem odcinków realizacyjnych:
Rzeszów Południe – Babica - trwają roboty budowlane, Babica – Jawornik - trwają roboty budowlane, Jawornik – Lutcza - na etapie przetargu, Lutcza – Domaradz - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (projektowanie), Domaradz – Krosno - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony wniosek o ZRID), Krosno – Miejsce Piastowe - trwają roboty budowlane, Miejsce Piastowe – Dukla - trwają roboty budowlane, Dukla – Barwinek (granica państwa) - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony wniosek o ZRID).
Rozbudowywany o drugą jezdnię jest także prawie 14-kilometrowy odcinek S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Postęp prac na odcinkach S19
Rzeszów Południe – Babica, długość 10 km, wykonawca - Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, wartość 2,2 mld zł
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna zostanie wydrążony przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Będzie ona pracować w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). W lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM, stwierdzono ulatnianie się gazu. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu.
Wymusiło to konieczność dostosowania maszyny do pracy w warunkach występowania metanu oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu. Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej.
S19 Babica – Jawornik, długość 11,6 km, wykonawca: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, wartość: 1,25 mld zł
Budowa tego odcinka realizowana jest w specyficznych warunkach terenowych, ale po zakończeniu prac będzie stanowił on jeden z najbardziej spektakularnych pod względem walorów widokowych. 30 procent tej drogi przebiegnie bowiem po estakadach, z których najwyższa zlokalizowana pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa osiągnie wysokość 80 m w jednej osi, co będzie stanowić najwyższy tego typu obiekt w Polsce.
W branży mostowej na obiektach inżynierskich trwają roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych, zbrojeń i szalowania podpór. Szczególny postęp widoczny jest na wiadukcie WD-20, gdzie wykonawca przystąpił do montażu konstrukcji wsporczych pod deskowaniem ustroju nośnego. Zaawansowanie robót w branży mostowej szacowane jest na poziomie ok. 11 proc. W branży drogowej trwają roboty związane z odhumusowaniem terenu.
Wykonawca koncentruje się również na robotach związanych ze wzmocnieniem podłoża tzw. materacem geosyntetycznym. Kontynuuje wykopy, umocnienia skarp oraz nasypy. Budowane są też kolejne drogi technologiczne oraz drogi dojazdowe, co jest dużym wyzwaniem ze względu na specyficzne ukształtowanie terenu. Zaawansowanie robót w branży drogowej szacowane jest na poziomie ok. 14 proc.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla, długość 10 km, wykonawca: Strabag, wartość: 479 mln zł
Kontynuowane są prace w zakresie odhumusowania, przygotowywania wykopów, nasypów, warstwy mrozoochronnej i dróg dojazdowych. Na trasie głównej wykonywane są odcinki próbne warstw konstrukcji nawierzchni, w tym m.in. odcinek próbny podbudowy oraz warstwy wiążącej z betonu asfaltowego. Zbudowano bypass na DK19 w celu wykonania wiaduktu, którego budowa już się rozpoczęła.
Nieustannie trwają prace w zakresie obiektów mostowych, gdzie zdarza się nawet kilka betonowań dziennie. Na estakadzie w miejscowości Równe są już zamontowane pierwsze belki przęsłowe, a w czerwcu planowane jest wykonywanie przęseł estakady w Zboiskach, realizowanej w technologii nawisowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.