Tramwaj, samochód, rower, a może pieszy spacer? Opcji przekroczenia mostu Kruunuvuorensilta, który powstanie niedługo w stolicy Finlandii, będzie dużo. Powstanie on nie tylko z myślą o samochodach, ale przede wszystkim o transporcie publicznym, rowerzystach oraz pieszych. Przeprawa poprowadzi z Helsinek na wyspę Laajasalo, a planowana data oddania jej do ruchu to rok 2025. Wiemy już jak będzie wyglądać. Zobaczcie zdjęcia.
Most między wyspami
Wyłoniony w międzynarodowym konkursie projekt studia Knight Architects oraz WSP Finland przewiduje budowę mostu wiszącego. Kruunuvuorensilta, bo tak nazywać ma się przeprawa, będzie liczyć 1,2 km i pozwoli na przejazd nie tylko samochodem, ale także rowerem i tramwajem.
Inwestycja stworzy także możliwość wybudowania linii tramwajowej liczącej łącznie ok. 10 km. Będzie ona prowadzić z centrum Helsinek do dzielnicy Yliskylä przez dzielnice Hakaniemi i Nihti, wyspę Korkeasaari oraz dzielnicę Kruunuvuori. Jej przepustowość wyniesie ok. 37 tys. pasażerów na dobę, a tramwaje będą nią kursować co 5-10 minut.
Duża inwestycja
Całe przedsięwzięcie przewiduje budowę trzech mostów, które mają sprostać potrzebom komunikacyjnym rosnącej populacji wyspy. Przewidywany czas realizacji to lata 2018-2025, a koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 260 mln euro.
Podwieszana konstrukcja ma się także stać jednym z charakterystycznych elementów miasta. W końcu po ukończeniu będzie ona miała miano największej tego typu w kraju. Pylon mostu ma mieć 135 m wysokości, a całość będzie efektownie podświetlona. – Będzie to wysokiej jakości element infrastruktury w Helsinkach. Chcemy, żeby most stał się synonimem miasta – powiedział architekt Tom Osborne.
Budowa takiego właśnie mostu wpisuje się w politykę Helsinek. Władze fińskiej stolicy mają wizję metropolii, w której posiadanie własnego samochodu jest przestarzałe. Ta przeprawa w dużej mierze jest budowana z myślą o pieszych i rowerzystach, a także osobach korzystających z komunikacji miejskiej. – To pozwoli na stworzenie doskonałego systemu transportu publicznego w Helsinkach. Dodatkowo znacznie skróci czas przejazdu między wyspami – dodał Tom Osborne.
Biuro Knight Architects zostało założone w 2006 roku przez Martina Knighta.