Partner serwisu
Drogi i autostrady

Plany Chin wobec Polski. Po drogach czas na energetykę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mj

Data publikacji:
13-06-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Plany Chin wobec Polski. Po drogach czas na energetykę
Fot. KPRM
Polska jest strategicznym celem dla Chin, które liczą na to, że poprzez Warszawę uda im się wejść na europejskie rynki. W 2009 roku szlak nad Wisłę miało przetrzeć konsorcjum COVEC, które wygrało kontrakt na budowę dwóch odcinków na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą. Było to pierwsze zamówienie publiczne realizowane przez chińską spółkę na terenie Unii Europejskiej. Z budowy A2 nic nie wyszło, jednak Państwo Środka nie rezygnuje ze swoich planów. Rynek Infrastruktury postanowił przyjrzeć się bliżej polskim planom chińskich spółek.

Kontrakt na A2, realizowany przez COVEC skończył się w sądzie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i chińskie konsorcjum oskarżają się wzajemnie o zerwanie umowy. Ostatecznie, po dwóch kolejnych podejściach pozostawiony po COVEC projekt kończy spółka Bogl a Krysl i wszystko wskazuje na to, że pomimo licznych zawirowań droga zostanie zbudowana w terminie, który mija jesienią tego roku.

  

COVEC nie był jednak jedyną firmą, która starała się o kontrakty infrastrukturalne w Polsce. Od kilku lat nasz rynek rozpoznaje również Shanghai Urban Construction Group (SUCG). Firma składała między innymi ofertę w przetargu na budowę drugiej linii metr oraz na budowę odcinka drogi ekspresowej S8. Obecnie SUCG szuka partnerów do założenia polskiej spółki, która będzie współpracować z lokalnymi wykonawcami. - Bardzo dużo dla obecności chińskich firm w Polsce może zrobić niedawna wizyta premiera Chin, Wen Jibao w Warszawie – mówił jeszcze przed odwiedzinami wicepremiera Pawlaka w Pekinie Cai Zhi, szef polskiego oddziału Shanghai Urban Construction Group.

 

Nie tylko drogi

 

Obecnie Pekin jest zainteresowany przede wszystkim polską energetyką, o czym może świadczyć start innej chińskiej firmy CNEEC, w przetargu na budowę bloku o mocy 1000 MW w Kozienicach. Co prawda firma przegrała przetarg, ale już złożyła odwołanie do KIO, zarzucając zwycięzcy, konsorcjum Polimex/Hitachi brak realizmu i niemożliwe do wykonania parametry techniczne przedstawione w ofercie. - Naszym zdaniem działania Hitachi są bardzo podobne do strategii obranej wcześniej przez COVEC, polegającej na złożeniu oferty, której warunków nie da się dotrzymać – powiedział Rynkowi Infrastruktury prezes CNEEC, Zhao Ruolin. CNEEC zaznacza, że spółce bardzo zależy na tym projekcie. Prezes Zhao interweniował nawet na szczeblu rządowym, w czasie niedawnej wizyty wicepremiera Pawlaka w Pekinie.

 

Kozienice to tylko jedna z inwestycji, które chce zrealizować w Polsce CNEEC. Spółka przygotowuje się również do do przetargu w Jaworznie, gdzie Tauron planuje budowę bloku o mocy 910 MW. Termin składania ofert mija w czerwcu. Jak podkreśla prezes Zhao, spółka bardzo liczy także na ten projekt, ponieważ może on otworzyć dostęp do kolejnych inwestycji w Europie. - Zamierzamy wykorzystać nasze zaplecze finansowe oraz doświadczenie w budowie elektrowni, jednak z pewnością nie będziemy zaniżać ceny oferty. Chcemy podejść do realizowanych projektów odpowiedzialnie i realistycznie - powiedział Zhao Ruolin dziennikarzowi Rynku Infrastruktury. Według nieoficjalnych szacunków CNEEC może zaproponować pokrycie nawet 85 procent kosztów budowy elektrowni w Jaworznie. Spółka rozważa również podjęcie współpracy z firmą Kulczyk Investments, która planuje budowę Elektrowni Północ.

 

Chiny mówią również nieoficjalnie o możliwości połączenia projektu budowy elektrowni Północ z realizacją przebudowy ciepłowni w Bogdance na elektrociepłownię. Negocjacje w tej sprawie trwają. Na razie CNEEC zaproponowało sfinansowanie inwestycji w Bogdance za pomocą kapitału pochodzącego z chińskich banków. Może chodzić nawet o 500 milionów złotych.

 

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chińczycy przejmują udziały w hamburskim terminalu kontenerowym

Intermodal i logistyka

Lawina problemów na Jedwabnym Szlaku. Pociągi opóźniane nawet o... miesiąc

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chińczycy przejmują udziały w hamburskim terminalu kontenerowym

Intermodal i logistyka

Lawina problemów na Jedwabnym Szlaku. Pociągi opóźniane nawet o... miesiąc

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5