Organizacje branżowe są zaniepokojone tym, że GDDKiA podejmuje decyzje rzutujące na przyszłość branży budowlanej bez jej udziału. Polski Kongres Drogowy wraz z trzema innymi organizacjami wysłał do premier Ewy Kopacz list z prośbą o interwencję w sprawie braku konsultacji ze środowiskiem decyzji dotyczącej wybudowania ponad 855 km dróg w technologii betonowej.
Ponowny apel o dialog
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych postulują szybkie rozpoczęcie dialogu instytucji rządowych, które odpowiadają za budownictwo drogowe, czyli Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ze środowiskiem firm wykonawczych.
Tematem dialogu ma być koncepcja GDDKiA zakładająca, że w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, ponad 855 km dróg zostanie wybudowane w technologii betonowej. „Nie jesteśmy zwolennikami technologicznego monopolu, widzimy miejsce dla stosowania różnych nawierzchni, w zależności od konkretnych uwarunkowań, między innymi natężenia ruchu czy ekonomicznych” – piszą sygnatariusze pisma do premier.
GDDKiA musi się wytłumaczyć
Organizacje branżowe pragną zwrócić uwagę na różne aspekty podejmowania decyzji, które z pozoru dotyczą jedynie kwestii technologicznych. Rodzą one poważne obawy o skutki dla branży drogowej, która z trudem dochodzi do równowagi po problemach, które ją dotknęły w ostatnich czterech latach.
W piśmie organizacje zwracają uwagę na to, że w dyskusji rynku z administracją należałoby przedstawić również argumenty, które są przeciwne tezom stawianym przez GDDKiA. Mowa tu między innymi o dodatkowych kosztach wynikających z konieczności dokonania zmian w dokumentacji niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz w dokumentach projektowych.
Problemy wykonawców mogą powrócić
Co więcej, decyzja GDDKiA ogranicza dostępność do przetargów dla niektórych firm. Organizacje przypominają, że ponad 95% rodzimych przedsiębiorstw nie posiada doświadczenia w budowie nawierzchni betonowych. Wiele mniejszych firm zainwestowało w sprzęt do wykonywania robót asfaltowych i wyszkoliło personel do jego obsługi. Obecnie wielu wykonawców posiada długoterminowe zobowiązania finansowe, które uniemożliwiają im zbudowanie nowego parku maszynowego i przestawienie się na realizację robót w nowej technologii.
„Deklarujemy pełną gotowość do niezwłocznego rozpoczęcia rozmów celem wypracowania rozwiązań bezpiecznych dla gospodarki. Chcemy wierzyć, że z doświadczeń minionej perspektywy wszyscy wyciągnęliśmy wnioski i jesteśmy zdania, że tylko dialog inwestora z rynkiem wykonawczy, zagwarantuje realizację ambitnych celów budownictwa drogowego w bieżącej perspektywie budżetowe, z korzyścią dla wszystkich użytkowników dróg, gospodarki jako całości i branży drogowe” – czytamy w liście OIGD, PKD, PZPB i PSWNA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.