Partner serwisu
Drogi i autostrady

PKD: Dofinansowanie inwestycji na drogach lokalnych powinno być większe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury/PKD

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PKD: Dofinansowanie inwestycji na drogach lokalnych powinno być większe
fot. picstopin.com
Według Polskiego Kongresu Drogowego, mechanizm wsparcia przebudowy dróg lokalnych powinien zawierać maksymalny pułap dofinansowania tak, by więcej samorządów mogło skorzystać z pomocy. Co więcej, państwo powinno wykorzystać ten mechanizm do ujednolicania i podnoszenia standardu sieci drogowej.

Koniec z programem schetynówek

Na początku września portal „RynekInfrastruktury.pl” przedstawił nowy plan dofinansowania inwestycji na drogach lokalnych, opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które przejmie pieczę nad tym segmentem infrastruktury.

Informacje na temat tych inwestycji zostały ujęte w projekcie zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowelizacja zakłada stworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej, która zostanie przeznaczona na wsparcie przebudowy lub remontów dróg lokalnych.

Powyższy mechanizm zastąpi funkcjonujący od 2008 roku Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Od 2016 roku na drogi samorządowe zostanie przeznaczone 900 mln zł z rezerwy celowej. Pieniądze mają pochodzić ze sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe oraz z krajowego budżetu. W kolejnych latach kwota rezerwy nie będzie mogła być niższa niż w roku bazowym.

Branża zgłasza uwagi

PKD zaproponował dwiepoprawki do projektu. Pierwsza dotyczy dodania zapisu o tym, że minister będzie corocznie określał nie tylko kryteria podziału środków, ale i maksymalną kwotę dofinansowania. Jak wyjaśnia Polski Kongres Drogowy, środowiska samorządowe obawiają się, że pozostawienie zapisu „do 50 procent kosztów realizacji” może się wiązać z ograniczeniem ilości jednostek samorządu terytorialnego i zadań, które mogłyby zyskać dofinansowanie.

„Takie obawy powstają w związku z umieszczeniem w ustawie wśród celów, na które może być przyznawane dofinansowanie - przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi. Standardy dróg krajowych mogą oznaczać, że takie zadania będą mieć wysokie koszty realizacji, co mogłoby wykluczyć wiele samorządów z korzystania z dofinansowania z tego źródła” – argumentuje PKD.

Problem przeznaczenia dofinansowania na skrzyżowania dróg lokalnych z krajowymi skłonił PKD do zaproponowania kolejnej poprawki. Zapis o skrzyżowaniach z drogami krajowymi powinien zdaniem organizacji zostać zastąpiony „skrzyżowaniami dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami wyższej kategorii”. Zdaniem PKD nie ma uzasadnienia dla tego, by nowy mechanizm służył jedynie przebudowie skrzyżowań z drogami krajowymi, z wyłączeniem dróg wojewódzkich.

Nowy mechanizm = wyższe standardy

Zamiar wprowadzenia przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nowego mechanizmu dofinansowania inwestycji na drogach lokalnych skłonił PKD do wysunięcia kolejnej propozycji. Organizacja zwróciła się do ministerstwa z apelem, by nowo opracowany system wsparcia stał się narzędziem ujednolicania i podnoszenia standardów całej sieci dróg publicznych.

Według Polskiego Kongresu Drogowego wśród kryteriów decydujących o przyznaniu dofinansowania powinna znaleźć się pełna zgodność projektu z obowiązującymi warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. „Drogi takie powinny również spełniać wymogi traktowane jako fakultatywne, dotyczące oznakowania poziomego i wyposażenia w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego” – oświadcza PKD.

 


 

Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5