Rynek Infrastruktury
Koniec z programem schetynówek
Na początku września portal „RynekInfrastruktury.pl” przedstawił nowy plan dofinansowania inwestycji na drogach lokalnych, opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które przejmie pieczę nad tym segmentem infrastruktury.
Informacje na temat tych inwestycji zostały ujęte w projekcie zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowelizacja zakłada stworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej, która zostanie przeznaczona na wsparcie przebudowy lub remontów dróg lokalnych.
Powyższy mechanizm zastąpi funkcjonujący od 2008 roku Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Od 2016 roku na drogi samorządowe zostanie przeznaczone 900 mln zł z rezerwy celowej. Pieniądze mają pochodzić ze sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe oraz z krajowego budżetu. W kolejnych latach kwota rezerwy nie będzie mogła być niższa niż w roku bazowym.
Branża zgłasza uwagi
PKD zaproponował dwiepoprawki do projektu. Pierwsza dotyczy dodania zapisu o tym, że minister będzie corocznie określał nie tylko kryteria podziału środków, ale i maksymalną kwotę dofinansowania. Jak wyjaśnia Polski Kongres Drogowy, środowiska samorządowe obawiają się, że pozostawienie zapisu „do 50 procent kosztów realizacji” może się wiązać z ograniczeniem ilości jednostek samorządu terytorialnego i zadań, które mogłyby zyskać dofinansowanie.
„Takie obawy powstają w związku z umieszczeniem w ustawie wśród celów, na które może być przyznawane dofinansowanie - przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi. Standardy dróg krajowych mogą oznaczać, że takie zadania będą mieć wysokie koszty realizacji, co mogłoby wykluczyć wiele samorządów z korzystania z dofinansowania z tego źródła” – argumentuje PKD.
Problem przeznaczenia dofinansowania na skrzyżowania dróg lokalnych z krajowymi skłonił PKD do zaproponowania kolejnej poprawki. Zapis o skrzyżowaniach z drogami krajowymi powinien zdaniem organizacji zostać zastąpiony „skrzyżowaniami dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami wyższej kategorii”. Zdaniem PKD nie ma uzasadnienia dla tego, by nowy mechanizm służył jedynie przebudowie skrzyżowań z drogami krajowymi, z wyłączeniem dróg wojewódzkich.
Nowy mechanizm = wyższe standardy
Zamiar wprowadzenia przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nowego mechanizmu dofinansowania inwestycji na drogach lokalnych skłonił PKD do wysunięcia kolejnej propozycji. Organizacja zwróciła się do ministerstwa z apelem, by nowo opracowany system wsparcia stał się narzędziem ujednolicania i podnoszenia standardów całej sieci dróg publicznych.
Według Polskiego Kongresu Drogowego wśród kryteriów decydujących o przyznaniu dofinansowania powinna znaleźć się pełna zgodność projektu z obowiązującymi warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. „Drogi takie powinny również spełniać wymogi traktowane jako fakultatywne, dotyczące oznakowania poziomego i wyposażenia w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego” – oświadcza PKD.
Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.