Partner serwisu
Drogi i autostrady

PIR wesprze finansowo program budowy autostrad

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-11-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PIR wesprze finansowo program budowy autostrad
fot. GDDKiAA18 do Olszyny
Polskie Inwestycje Rozwojowe pracują wraz z MiR nad modelem finansowania rozbudowy autostrad – poinformował w wywiadzie udzielonym portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Infrastruktury, który był gościem Kongresu Infrastruktury Polskiej 2014.

Paweł Wrabec: Kiedy Rada Ministrów zaakceptuje program budowy dróg?

Zbigniew Rynasiewicz: W tej chwili jest szeroko konsultowany, ale mam nadzieję, że do końca tego roku zostanie przyjęty.
Branża drogowa była zaskoczona decyzją GDDKiA dotyczącą budowy 855 km dróg szybkiego ruchu w technologii betonowej w latach 2014-2020. Nie można było jej podjąć np. z półrocznym wyprzedzeniem?
Pewnie by się i dało. Skoro jednak GDDKiA zdecydowała się wprowadzić tak istotną zmianę w bieżących specyfikacjach już rozpoczętych przetargów musiało mieć ku temu naprawdę ważne powody. Są nimi wyliczenia, z których wynika, że dzięki niższym kosztom eksploatacji dróg betonowych uda się zaoszczędzić 20 proc. środków. Dzięki tym oszczędnościom plan budowy dróg może być bogatszy.

Prezydent Wrocławia zwrócił nie dawno uwagę, że dojazd do Wrocławia autostradą A4 został wykonany w trybie remontowym, i jak obwodnica miasta zostanie ukończona, to ten odcinek A4 się zapcha. Nie pierwszy to zresztą przypadek, gdy okazuje się, że parametry autostrady okazują się niewystarczające. Czy MiR dostrzega ten problem?

Tak. I zamierzamy interweniować. Autostrada A4 na zachód od Wrocławia do Krzyżowej zostanie poszerzona. Zamierzamy też zająć się autostradą A18 w woj. lubuskim na odcinku Golnice – Olszyna (odcinek ten znajduje się na liście rezerwowej PPDK 2014-2020 – red.). Pracujemy z PIR nad modelem finansowym, który pozwoli szybko zrealizować te inwestycje.

Wykonawcy narzekają, że mimo złych doświadczeń z poprzedniej unijnej perspektywy znów nastąpi kumulacja robót, wskutek czego zdrożeją materiały budowlane, co mocno uderzy ich po kieszeni. Dlaczego ta sytuacja się powtarza?

Próbowaliśmy jej uniknąć. Po to były właśnie załączniki do programu budowy dróg, by móc wystartować z przetargami jak najwcześniej. Niestety rozstrzygnięcia wielu z nich, z niezależnych od nas przyczyn się, opóźniły.

Od kilku lat branża zarzuca GDDKiA, że w umowach przerzuca na wykonawców zbyt wiele ryzyk. Czy jest szansa na to, by przed rozpoczęciem budowlanego boomu jaki nas czeka w najbliższych latach, umowy doprowadzić do europejskich standardów?

Mamy do czynienia z procesem wydawania pieniędzy publicznych, krajowych i europejskich co w znaczącym stopniu determinuje zarówno sposób wydawania tych środków jak i sprawowania nad tym procesem kontroli. Trzeba oczywiście prowadzić dialog z branżą ale stanu idealnego nigdy nie są się osiągnąć. Nigdy nie będzie tak, że zamawiający i wykonawcy będą w jednakowym stopniu zadowoleni.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5