Otwarta do ruchu została dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. GDDKiA podkreśla, że to pierwsza obwodnica zrealizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Inwestor podaje, że otwarcie odbyło się na dwa miesiące przed terminem kontraktowym, który upływa w październiku. Umowę na realizację tego zadania w systemie tradycyjnym z firmą Budimex
podpisano w grudniu 2020 roku. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 r. Ich koszt to 26 mln zł, a łączny koszt inwestycji to ok. 35 mln zł. Została zrealizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Zakres inwestycji
Inwestycja, o długości 1,76 km, obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ruch na obwodnicy odbywać się będzie już według stałej organizacji. Wzdłuż drogi powiatowej nr 1364N będą kontynuowane prace przy budowie części ciągu pieszo-rowerowego, zjazdów oraz nasadzeń zieleni - informuje GDDKiA. Droga krajowa nr 51 w tym rejonie stanowi północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa.
Kalendarium
29 maja 2020 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej
5 sierpnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na realizację
15 grudnia 2020 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację robót drogowych w systemie tradycyjnym
17 grudnia 2020 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
21 stycznia 2021 r. - rozpoczęcie prac
19 sierpnia 2022 r. - udostępnienie do ruchu
16 października 2022 r. - umowny termin zakończenia prac
Rok temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, z budżetu państwa przeznaczono 28 mld zł. W ramach Programu, powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy dostosowane do obciążenia 11,5 t/oś. W realizacji jest obecnie 14 zadań o długości blisko 114 km, w przygotowaniu pozostałe 85 obwodnic z Programu.
W woj. warmińsko-mazurskim oprócz obwodnicy Smolajn, do 2030 roku powstaną obwodnice Olsztyna i
Dywit (przygotowywane jest Studium korytarzowe), Pisza, Szczytna (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej) oraz Gąsek (we wrześniu ogłosimy przetarg na realizację). Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta dla której w I kwartale br.
zatwierdzony został Program Inwestycji - informuje GDDKiA. Na drodze DK51 w
rozbudowie jest odcinek Smolajny - Kosyń, z którym w przyszłości połączy się obwodnica Dobrego Miasta. Przedłużeniem tej obwodnicy będzie zmodernizowany już odcinek od Barcikowa do Spręcowa, a dalej obwodnica Olsztyna i Dywit. Na przełomie sierpnia i września mamy poznać oferty na opracowanie projektu rozbudowy pozostałej części DK51 od Lidzbarka Warmińskiego do obwodnicy Smolajn.