Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła sześć spośród ośmiu przetargów na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 między Szczecinem i Piłą. Pięć z nich ma realizować Budimex, szósty Kobylarnia z Mirbudem.
O tym, że
Budimex złożył najwyżej punktowaną ofertę w przetargach na pięć odcinków trasy w woj. zachodniopomorskim pisaliśmy w lutym. Teraz inwestor poinformował o oficjalnym rozstrzygnięciu przetargów. Zgodnie z podjętymi decyzjami, Budimex został wybrany do realizacji odcinków: Stargard Wschód – Suchań oraz Witankowo – Piła Północ, Cybowo - Łowicz Wałecki, Łowicz Wałecki - Piecnik oraz Piecnik - Wałcz Zachód. Łącznie odcinki te mają ok. 70 km długość, a wartość złożonych ofert to ok. 2,8 mld zł brutto.
Przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 zostały głoszone w październiku 2023 r. W sumie inwestor ogłosił 10 postępowań. Do tej pory rozstrzygniętych zostało 6 spośród nich. Odcinek S10 Suchań – Recz został rozstrzygnięty na rzecz konsorcjum Kobylarni i Mirbudu. Konsorcjum złożyło ofertę wartą 667,5 mln zł. To najtańsza spośród propozycji, które wpłynęły w tym przetargu.
Pozostali oferenci mają jeszcze czas na złożenie odwołań od dokonanych rozstrzygnięć.
Na rozstrzygnięcie czekają jeszcze dwa przetargi dotyczące drogi ekspresowej ze Szczecina do Piły. To odcinki Recz – Cybowo oraz Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo. Ofertę z najniższą ceną dla pierwszego odcinka złożyło konsorcjum Mirbudu i Kobylarni (647 mln zł), a dla drugiego NDI (187,4 mln zł).
Droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Pozwoli na ominięcie miejscowości, które znajdują się na trasie obecnej DK-10, w tym m.in. Suchań, Recz, czy Kalisz Pomorski. Na trasie powstanie 13 węzłów drogowych, a także 56 wiaduktów, 8 estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pary miejsc obsługi podróżnych.
Umowy z wykonawcami mają być podpisane w tym roku. Prace w terenie, po uzyskaniu decyzji ZRID ruszyłyby w 2025 r. a droga powinna być gotowa – jeśli te plany się powiodą – w 2028 r.