Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po raz piąty ogłosiła postępowanie przetargowe dotyczące dzierżawy pary Miejsc Obsługi Podróżnych w rejonie miejscowości Górki na drodze ekspresowej S61 w województwie podlaskim. Tym razem nie będzie wymagana zabudowa punktu ładowania pojazdów elektrycznych.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku w lipcu,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma duży problem z rozstrzyganiem przetargów na dzierżawę Miejsc Obsługi Podróżnych na drogach szybkiego ruchu. Tylko od stycznia 2022 do lipca 2023 spośród 56 przetargów rozstrzygnięto tylko 14. Powód? Unijne rozporządzenie określane popularnie mianem AFIR, czyli Alternative Fuels Infrastructure Regulation. Jest ono częścią kontrowersyjnego pakietu Fit for 55.
O przygotowaniu polskiej administracji drogowej do jego implementacji pisaliśmy szerzej tutaj.Celem AFIR jest wspieranie rozwoju elektromobilności, dla którego barierą jest dziś słaba w wielu obszarach dostępność infrastruktury ładowania, przez co swobodne poruszanie się elektrycznymi samochodami nie jest możliwe. AFIR narzuca zatem wymóg, który zakłada, że na drogach wchodzących w skład sieci TEN-T do 2025 roku powstaną stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in o łącznej mocy nie mniej 400 kW co 60 kilometrów, w tym nie mniej niż jeden punkt o mocy 150 kW. Ruch samochodów elektrycznych w Polsce wciąż pozostaje jednak bardzo niewielki. Dlatego opłacalność wielu przedsięwzięć związanych z budową punktów ładowania jest wątpliwa.
W efekcie wiele MOP-ów w Polsce świeci dziś pustkami, pomimo wysokiej rentowności stacji paliw rozmieszczonych wzdłuż dróg szybkiego ruchu. Wyjątkowo długo na budowę stacji paliw i obiektu gastronomicznego czeka para MOP-ów na drodze ekspresowej S61 w rejonie miejscowości Górki na Podlasiu. W efekcie wciąż znajduje się na nich wyłącznie podstawowa infrastruktura, obejmująca parkingi, stanowiska kontroli pojazdów i toaletę.
Po czterech nieudanych podejściach GDDKiA ogłosiła piąty przetarg na ich dzierżawę. Tym razem nie przewidziano jednak wymogu wykonania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ich zabudowa będzie opcjonalna, podobnie jak w przypadku stanowisk do tankowania wodorem bądź ciekłym lub sprężonym gazem ziemnym. Co oczywiste, obligatoryjne będzie oferowanie oleju napędowego, benzyn silnikowych, LPG oraz AdBlue, czyli dodatku katalitycznego redukującego emisje szkodliwych substancji w silnikach Diesla. W przypadku MOP Górki Wschód (kierunek północny) dzierżawca będzie mógł również wybudować obiekt noclegowy na wydzielonym miejscu.
Jakim doświadczeniem będą musiały wykazać się podmioty zainteresowane dzierżawą MOP-ów? – Czekamy na oferty od firm, które przynajmniej od 3 lat zajmują się na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego prowadzeniem działalności polegającej na obsłudze podróżnych na MOP-ach lub od minimum 3 lat prowadzą stację paliw oraz same, lub na podstawie licencji, prowadzą obecnie przynajmniej 1 stację paliw – czytamy w komunikacie prasowym. Oferty będzie można składać do 28 października bieżącego roku.