Premier Ewa Kopacz przedstawiła Program Budowy Dróg Krajowych, na który rząd przeznaczył 107 mld zł. Podana na konferencji w Opolu kwota jest większa od początkowo przewidywanej o 14 mld zł. Posłowie PO cieszą się z przyjęcia planu, a opozycja nie wierzy w realizację założeń.
Niespełnione obietnice?Kwota 107 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych to więcej o 14 mld zł ze środków krajowych niż pierwotnie planowano. W tę kwotę wliczone jest już dofinansowanie unijne, które Polska otrzyma na budowę dróg ujętych w PBDK. Pierwotnie zakładano, że na inwestycje drogowe zostaną przeznaczone 93 mld zł.
Jednak posłowie opozycji nie wierzą w rządowe obietnice. – „Dwa razy obiecać to jak raz zrealizować” ten cytat ministra spraw wewnętrznych, Bartłomieja Sienkiewicza najlepiej pasuje do działań PO – mówi poseł PiS, Andrzej Adamczyk. – Nie wierzę w to co mówi nam rząd. Droga S7 miała być w całości gotowa w 2011 roku, a S3 w 2013. Dodatkowo w 2014 roku miał być wykonany odcinek S19 Białystok – Międzyrzecze. To tylko część obietnic wyborczych z 2007 roku – dodaje.
Czas na przyspieszenie działań
Bardziej pozytywnie nastawieni są posłowie PO. – Dziś rząd przyjął program przygotowywany przez wiele miesięcy. Czas ucieka więc trzeba działać – mówi poseł PO, Stanisław Żmijan. – Kończymy jeszcze inwestycje planowane na lata 2007-2013. Podstawowym założeniem jest budowa 5 tys. km dróg szybkiego ruchu. Dobrze, że plan jest przyjęty ponieważ często opracowywanie projektu i wydawanie decyzji trwa dłużej niż realizacja zamówienia – dodaje.
Programu Budowy Dróg Krajowych przewiduje m. in. inwestycje usprawniające ruch w miejscach gdzie natężenie ruchu jest największe oraz budowanie w ciągach dróg elementów zwiększających bezpieczeństwo ruchu. W całym planie znajduje się plan realizacji 57 projektów obwodnic. Dodatkowo zawarte w nim są fundusze na utrzymanie dróg. Na ten cel przeznaczono 48 mld zł.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.