Gdy w listopadzie MIR publikowało projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, eksperci krytykowali skumulowanie największych wydatków na drogi w latach 2016-2018. W nowej wersji dokumentu kumulacja przesuwa się o rok, ale wciąż zagraża rynkowi.
Nieunikniona kumulacja
Zgodnie z zapisami PBDK 2014-2023 z sierpnia 2015 roku, największe wydatki na inwestycje drogowe skumulują się w latach 2017-2020. Oznacza to, że okres kumulacji przesunął się o rok i wydłużył o kolejne 12 miesięcy.
W 2017 roku wydatki na drogi osiągną poziom 19,8 mld zł. Rok później na drogi przeznaczona zostanie najwyższa kwota w tej perspektywie i będzie to 21,6 mld zł. W roku 2019 poziom wydatków osiągnie 19,9 mld zł, a w 2020 roku 16,1 mld zł.
Gdzie leży przyczyna?
– Patrząc na praktyki w Polsce i miesiącami trwające przetargi nie udaje nam się uniknąć tej kumulacji. Wiele postępowań już powinno być na etapie realizacji, a GDDKiA nie podpisała nawet umów, co ma miejsce między innymi w przypadku Południowej Obwodnicy Warszawy, która pół roku czeka zawarcie kontraktu. Takich sytuacji jest wiele –
mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes PZPB, Jan Styliński.
Zdaniem prezesa Stylińskiego Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju powinno przygotować rzetelną analizę polskiego rynku wykonawczego, dzięki czemu wydatkowanie pieniędzy na inwestycje drogowe mogłoby być bardziej efektywne.
Więcej dróg szybkiego ruchu
Łączna długość nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych powiększy się o 3900 km. Stanie się to dzięki realizacji 51 zadań na drogach ekspresowych i autostradach praz budowie 57 obwodnic. W nowej wersji programu umieszczono wszystkie inwestycje z listopadowej wersji programu. Lista podstawowa powiększyła się o wszystkie zadania z listy rezerwowej oraz całkiem nowe odcinki dróg.
Do tras, których wcześniej nie było w PBDK zalicza się: S1 Pyrzowice – Kosztowy, S3/A6 Kijewo – Rzęśnica, S10 Toruń – Bydgoszcz, S10 Płońsk – Toruń, S10 Piła - Szczecin, S12 Piotrków Trybunalski – Radom – Lublin, S12 Lublin – Dorohusk, S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski – Kępno, S19 Lubartów – Białystok, S11 Piła – Poznań, S11 Kępno – A1, Piła – Szczecinek – Koszalin oraz S74 Sulejów – Kielce – Nisko.
Listę uzupełniają też nowe obwodnice: III etap obwodnic Legionowa, obwodnice Wałbrzycha, Kostrzyna nad Odrą, Łochowa, Przecławia i Warzymic, Krosna Odrzańskiego, Strzelec Krajeńskich, Olesna, Wąchocka, Radomska i Obornik.
Więcej informacji znajdziesz w Monitorze, a w nim:
- szczegóły dotyczące finansowania inwestycji
- statystyki dotyczące liczby dróg w Polsce i ponoszonych na nie nakładów
- wartości, jakie polska sieć dróg osiągnie po realizacji PBDK 2014-2023
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.