Partner serwisu
Drogi i autostrady

PBDK 2014-2023 finansowo nie do wykonania?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PBDK 2014-2023 finansowo nie do wykonania?
fot. GDDKiA
Prawie 4000 km dróg ekspresowych i autostrad oraz 57 obwodnic o długości niemal 600 km – tyle dróg chce wybudować GDDKiA za 107 mld zł w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Zdaniem Polskiego Kongresu Drogowego, program nie zostanie zrealizowany przede wszystkim z powodów finansowych.

Za dużo dróg, za mało pieniędzy?

Od początku stycznia do końca września 2015 roku GDDKiA podpisała 24 umowy na budowę nowych dróg, a w kolejnych 27 postępowaniach otworzyła oferty złożone przez wykonawców. Biorąc pod uwagę rozsądną średnią budowy 1 km drogi na podstawie umów i ofert, otrzymujemy kwotę 31 mln zł/1 km.

Z kolei patrząc na przetargi dotyczące obwodnic, średnia wartość budowy 1 km wynosi 28,4 mln zł. Mnożąc otrzymane średnie przez liczbę planowanych do wybudowania kilometrów otrzymujemy wartość 124 mld zł na drogi ekspresowe i autostrady oraz niemal 17 mld zł na obwodnice, co daje razem 141 mld zł. PKD wylicza, że zabraknie 37 mld zł na realizację zapisów PBDK 2014-2023.

Wątpliwości co do wykonania programu zwiększa analiza danych dotyczących już wybudowanych dróg – w okresie od 2007 do 2014 roku wybudowano około 2000 km dróg szybkiego ruchu za około 90 mld zł.

Nierealne plany

„Wydaje się, że nie jest zatem możliwe, by wybudować dwukrotnie więcej dróg za sumę większą o niespełna 20%, pamiętając dodatkowo, że niskie ceny w poprzedniej perspektywie wpędziły w problemy rynek budowlany” – zauważa PKD.

„Już teraz wiadomo, że PBDK nie będzie zrealizowany, a świadomość braku finansowego pokrycia zadań będzie powodować przyjmowanie przez zamawiających nierealistycznie niskich ofert przetargowych. Grozi to powtórką z lat 2011-2013, kiedy doszło do poważnego kryzysu w firmach wykonawczych” – alarmuje Polski Kongres Drogowy.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5