Na 40 % został oszacowany stan zaawansowania prac przy budowie południowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej numer 44.
Obwodnica Oświęcimia to budowana nowa droga długości ok. 9 kilometrów, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Inwestycja jest realizowana w sąsiedztwie byłego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.
Trasa ominie miasto od południa, zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej trasy 1,1 km (12 proc. długości obwodnicy) znajduje się poza Małopolską.
Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Na trasie powstają trzy mosty, w ramach inwestycji przebudowane zostaną także m.in.: sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne i deszczowe, a także oświetlenie. Wzdłuż drogi na niektórych odcinkach powstaną ekrany akustyczne. Przebudowane zostaną też drogi lokalne znajdujące się w pobliżu inwestycji.
Roboty ruszyły z „pełną mocą” na wiosnę. Realizowane były m.in. prace ziemne, związane z wymianą gruntu na te o lepszych parametrach oraz budową nasypów. – Wykonano niemal wszystkie prace w zakresie budowy przepustów melioracyjnych. Przebudowywano przecięcia budowanej obwodnicy z drogami wojewódzkimi nr 933 (ul. Legionów) i 948 (ul. Jagiełły). Trwają prace przy wykopie przed linią kolejową, gdzie zostanie przygotowany segment mieszczący w sobie jezdnie przyszłej obwodnicy – wyliczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dodają, że stan zaawansowania prac dla całej inwestycji wynosi około 40 %.
Roboty związane z budową fundamentów mostów są już na ukończeniu. Wykonano też większość prac w zakresie przygotowania podpór. Roboty koncentrują się teraz na budowie konstrukcji nośnych, czyli tych elementów mostów, na których zostanie położona jezdnia. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca kończy przygotowania do rozpoczęcia budowy konstrukcji nośnej w tzw. technologii nawisowej.
Koszt inwestycji wynosi 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Pierwotny termin zakończenia prac to kwiecień 2024 r., jednak nie zostanie on dotrzymany ze względu na opóźnienie w wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Obecnie prowadzone są z wykonawcą rozmowy zmierzające do podpisania aneksu określającego nowy termin oddania obwodnicy. Nastąpi to prawdopodobnie w pierwszej połowie 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.