Czteropasmowy tunel w Metro Vancouver (British Columbia, Canada) zlokalizowany około 20 kilometrów od Vancouver zostanie zmodernizowany i przebudowany w jeszcze bardziej gigantyczny, ośmiopasmowy przejazd podziemny.
Umieszczony bezpośrednio pod dnem drogi wodnej, pod rzeką Fraser, ogromny tunel George’a Masseya zostanie rozszerzony. Liczący do tej pory aż 629 m, łączący ze sobą miasto Richmond i gminę Corporation of Delta, wybudowany został za około za około 16,6 milionów dolarów. W 2017 pojawiły się projekty zastąpienia tunelu mostem, ale zostały one zawetowane przez ministra transportu. To jedyny taki tunel pod poziomem morza w Kanadzie i najniżej położona droga w kraju.
Obecnie trwają dyskusje nad modernizacją tunelu. Jedną z opcji jest powrót do pomysłu z 2017 roku, ale Minister Transportu Claire Trevena dopuszcza też inne plany – w tym preferowany plan ośmiopasmowego tunelu w miejscu starego. Koszt rozszerzenia podziemnej trasy jest porównywalny z kosztem budowy obiektu mostowego. Obecnie mają rozpocząć się konsultacje społeczne.
View Larger Map
Z punktu widzenia mieszkańców i lokalnych władz most byłby gorszym rozwiązaniem, bo byłby dużo mniej estetycznym obiektem, a poza tym wygenerowałby ogromny hałas. Były to również jedne z przyczyn odrzucenia tego projektu w 2017 roku. Gdyby jednak tamten pomysł przeszedł, prace już dawno byłyby w realizacji. Z kolei budowa nowego tunelu zajęłaby 8 lat, jeśli umowę zostałaby podpisana teraz.
Nowy tunel miałby składać się z trzech pasów do ogólnego użytku, osobne pasy w obie strony dla pojazdów HOV (tylko kierowca i pasażerowie) i osobne dla pojazdów dostawczych. Dodatkowo przewidziano ścieżki rowerowe i chodniki.