Rynek Infrastruktury
– Jechałem autostradą Łódź – Warszawa. Autostrada została oddana rzutem na taśmę, rzeczywiście poniesiono ogromny wysiłek, oddano autostradę przed Euro 2012, w co nikt nie wierzył – powiedział ekonomista. Zdumiewa go jednak, dlaczego od ponad roku budowy nie da się dokończyć.
Przy autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych i wszyscy wierzyli, że wkrótce po zakończeniu mistrzostw, uda się dokończyć i drogę. – Jak w połowie czerwca zeszłego roku stanęły wszystkie prace to nic się nie dzieje do tej pory. Przy tempie budowy A2 ślimak to jest ekspresowy pociąg – komentował Orłowski.
Dodał, że problemem jest to, że wykonawca zdołał zmobilizować się w pół roku i dokończył budowę całej autostrady tak, by uzyskała przejezdność, jednak przez następne półtora roku nie jest w stanie zbudować parkingów.
Część autostrady A2 jest budowana przez kolejnego już wykonawcę. Pierwszy był Covec na odcinku C, potem DSS, a teraz Boegl a Krysl. Wykonawcy robót budowlanych w Polsce są wybierani w oparciu o kryterium najniższej ceny, co powoduje, że firmy zmieniają się na placach budów częściej niż powinny.
–To jest efekt tego, że przez 22 lata nie zdołaliśmy zbudować sprawnego aparatu państwa. Niesprawni, źle opłacani, niekompetentni urzędnicy boją się i podejmują takie decyzje, które są bezpieczne. Jedyna bezpieczna decyzja w przetargu, to jest oprzeć wszystko na cenie. Każda inna to wzięcie na siebie odpowiedzialności i ryzyka – ocenił Orłowski.