Bielsko-Biała, Gorzów Wielkopolski, Kraków, Warszawa i Piła to kolejne miasta, które mają mieć stacje tankowania wodoru zbudowane przez Orlen. Koncern otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.
Pięć nowych stacji tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland, będzie przeznaczone do zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych. Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 roku.
Natomiast już w drugiej połowie 2023 roku otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”. Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.
– Nie zwalniamy tempa, bo wiemy, że wodór to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa – mówi cytowany w komunikacie Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
Zgodnie ze swoją strategią PKN Orlen do 2030 r. przeznaczy na inwestycje w wodór nisko- i zeroemisyjny 7,4 mld zł. Koncern zakłada w tym czasie budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
W ramach pilotażu w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru w Krakowie. Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini napędza ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu PKN Orlen dostarczył już blisko 750 kg wodoru.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.