Partner serwisu
Drogi i autostrady

Orlen: Rezygnacja z zakupów w Rosji nie zagrozi stabilności dostaw ropy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/Orlen

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Orlen: Rezygnacja z zakupów w Rosji nie zagrozi stabilności dostaw ropy
fot. Orlen
– W momencie rezygnacji z dostaw ze Wschodu, utrzymamy stabilne zaopatrzenie w ropę naftową nie tylko Polski, ale całej Europy Środkowo-Wschodniej – zapewnia prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Szef koncernu paliwowego zapewnia, że Orlen dysponuje szeroką bazą dostawców z Europy i spoza kontynentu. Jak mówi, w ciągu ostatnich czterech lat Orlen sprowadził i przebadał w swoich rafineriach ok. 100 gatunków ropy spoza Rosji. – Dlatego w momencie rezygnacji z dostaw ze Wschodu, utrzymamy stabilne zaopatrzenie w ropę naftową nie tylko Polski, ale całej Europy Środkowo-Wschodniej. Odejście od rosyjskiej ropy powinno być jednak skoordynowane na poziomie całej Unii Europejskiej, tak aby zachować równowagę rynku – zaznacza Obajtek.

Od wybuchu wojny w Ukrainie Orlen zawarł porozumienia w sprawie zwiększonych ilości innych dostaw spoza kierunku wschodniego. Ciągłość produkcji w rafineriach Grupy Orlen zarówno w Polsce, jak i w Czechach i na Litwie jest zapewniona, same rafinerie, według zapewnień grupy, są przygotowane do przerobu różnych gatunków surowca.

Jeszcze w 2013 roku aż 98 proc. surowca przerabianego w Płocku stanowiła ropa REBCO, czyli ze Wschodu. Obecnie ten gatunek jest przerabiany w zaledwie ok. 50 proc., reszta pochodzi m.in. z Arabii Saudyjskiej, USA, Afryki Zachodniej, a także z Norwegii – informuje Orlen.

Ze złóż na Morzu Północnym koncern pozyskuje takie gatunki ropy, jak: Forties, Oseberg, Johan Sverdrup, Troll, Brent czy Ekofisk. Z kolei z Afryki Zachodniej sprowadzana jest ropa Forcados i Bonny Light. W koszyku dostaw Grupy Orlen znajdują się też gatunki WTI, Bakken i Mars wydobywane w Stanach Zjednoczonych.

Orlen uspokaja, że nie ma zagrożenia dla ciągłości dostaw paliw na rynek, gdyż produkcja odbywa się bez przerwy. Dodatkowo jest możliwość uzupełniania bilansu paliw zarówno z dwóch rafinerii Grupy Orlen w Czechach oraz z rafinerii w Możejkach. – W przypadku rafinerii na Litwie transport możliwy jest zarówno drogą kolejową, jak i morską. W pierwszej kolejności rafinerie Grupy Orlen w Czechach i na Litwie będą jednak zaspakajały potrzeby w regionie, w którym funkcjonują, tak jak to ma miejsce obecnie – czytamy w komunikacie.

Orlen ma zabezpieczone wszystkie procesy logistyczne związane z dostawą paliw, nie ma też przerw w funkcjonowaniu terminali i baz magazynowych. Spółka przypomina, że w kwietniu 2021 roku odkupiona została spółka OTP, która jest największym w Polsce przewoźnikiem drogowym paliw ciekłych. Natomiast w czerwcu 2021 roku zakupiony został terminal przeładunkowy paliw w Mockavie, na granicy polsko-litewskiej, dzięki czemu, z pominięciem Białorusi, na polski rynek może trafiać duży wolumen produkcji oleju napędowego i benzyn z rafinerii w litewskich Możejkach. Orlen jest też właścicielem spółki kolejowej KolTrans, która dowozi paliwo do niemal wszystkich baz koncernu na terenie kraju.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Drogi i autostrady

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Elżbieta Pałys 25 listopada 2022

Akcjonariusze Lotosu i Orlenu zgodzili się na fuzję

Drogi i autostrady

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu

Drogi i autostrady

Orlen z nową strategią. Więcej stacji i 140 mld zł na inwestycje

Drogi i autostrady

Deklaracja PKN Orlen. Do 2050 r. spółka będzie neutralna klimatycznie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Drogi i autostrady

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Elżbieta Pałys 25 listopada 2022

Akcjonariusze Lotosu i Orlenu zgodzili się na fuzję

Drogi i autostrady

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu

Drogi i autostrady

Orlen z nową strategią. Więcej stacji i 140 mld zł na inwestycje

Drogi i autostrady

Deklaracja PKN Orlen. Do 2050 r. spółka będzie neutralna klimatycznie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5