Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Opóźniona przeprawa promowa Solec – Czarnów. NIK daje negatywną ocenę publicznej instytucji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

ep.

Data publikacji:
17-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/NIK

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Opóźniona przeprawa promowa Solec – Czarnów. NIK daje negatywną ocenę publicznej instytucji
fot. UM Woj. Kujawsko-Pomorskiego
Przeprawa promowa przez Wisłę z Solca Kujawskiego do Czarnowa została oddana z czteroletnim opóźnieniem i nie działa tak, jak pierwotnie planowano. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli ten stan rzeczy to wynik niewłaściwego nadzór ze strony Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Poszły zawiadomienia m.in. do prokuratury i Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

NIK negatywnie oceniła działalność ZDW w Bydgoszczy w aspekcie przygotowania i wykonania przebudowy drogi wojewódzkiej nr 249 oraz uruchomienia przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa. Przeprawa została oddana do użytku z czteroletnim opóźnieniem. Kosztowała ponad 23 mln zł, a jej dalsze funkcjonowanie zależy od poniesienia dodatkowych kosztów, przy czym nie jest pewne, że przyniosą one efekt zakładany na początku. Kursowanie promu jest uzależnione m.in. od stanu wody na Wiśle.

Prom na przedłużeniu drogi wojewódzkiej nr 249 w miejscowości Zławieś Wielka miał usprawnić komunikację miedzy drogami krajowymi nr 10 i 80. Przeprawa była budowana dużo dłużej niż zakładano – opóźnienia wyniosły 4 lata. Zdaniem NIK winny był niewłaściwy nadzór ze strony ZDW w Bydgoszczy.

Wśród wskazanych nieprawidłowości NIK wskazuje na przykład… dwukrotne opracowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę drogi, w częściowo zmienionym zakresie.

Według kontrolerów, zapisy w umowach z wykonawcami nie uwzględniały terminów wynikających z prawa administracyjnego oraz nie zabezpieczały należycie interesów zamawiającego. W wyniku przedłużających się prac konieczne było także dwukrotne zlecenie opracowania analizy stanów wód w Wiśle oraz rozpoczęcie w maju 2023 r., tj. po 10 miesiącach od oddania inwestycji do użytku - prac planistycznych do modernizacji już gotowego układu drogowego i przyczółków promowych z zastosowaniem odmiennych rozwiązań technicznych. Jak zauważa NIK, stało się tak, mimo że układ drogowy, przyczółki i stanowiska promowe spełniały parametry przyjęte przez ZDW.

Kontrolerzy zarzucają, że ZDW nie wyegzekwował od wykonawcy terminowego wykonania umowy i nie odstąpił od kontraktu mimo problemów z jakością i zgodnością z programem funkcjonalno-użytkowym, a prom został odebrany mimo że przed tym faktem nie przeprowadzono rozruchu eksploatacyjnego w wymiarze wymaganym umową tj. 120 dni. Kontrolerzy zarzucają także, że ZDW nie wyegzekwował od wykonawcy kar umownych.

Kontrola NIK zakończyła się m.in. zgłoszeniem do prokuratury możliwości popełnienia przestępstwa, zawiadomieniem CBA o działaniach noszących znamiona korupcyjne, a także rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu ustawy o dyscyplinie finansów publicznych.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

Biznes i przemysł

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

inf. pras. 10 lipca 2024

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Drogi i autostrady

Arkadiusz Marchewka: W 2026 r. do portu w Elblągu wpłyną duże statki

Intermodal i logistyka

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Drogi i autostrady

Tusk: CPK powstanie. To będzie "trójskok w nowoczesność"

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

Biznes i przemysł

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

inf. pras. 10 lipca 2024

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Drogi i autostrady

Arkadiusz Marchewka: W 2026 r. do portu w Elblągu wpłyną duże statki

Intermodal i logistyka

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Drogi i autostrady

Tusk: CPK powstanie. To będzie "trójskok w nowoczesność"

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5