W województwie opolskim sporo jest nieczynnych promów rzecznych. Tamtejszy ZDW wskazuje jednak tylko jedno miejsce, w którym realnie brakuje przeprawy mostowej. Miałaby ona powstać w nowym przebiegu DW-409.
Na naszych łamach opisujemy regularnie problem niewystarczającej liczby stałych przepraw przez rzeki na sieci dróg wojewódzkich. Przyglądaliśmy się już funkcjonowaniu promów rzecznych i drogom, którymi w ogóle nie da się przejechać na drugi brzeg pomimo zachowanej ciągłej numeracji, w województwach
pomorskim,
kujawsko-pomorskim,
mazowieckim,
lubelskim,
świętokrzyskim,
małopolskim,
podkarpackim,
łódzkim,
dolnośląskim,
lubuskim i
podlaskim. Dziś opisujemy sytuację w kolejnym regionie: na Opolszczyźnie.
Lokalne przeprawy promowe zamknięto lata temuW województwie opolskim istnieje sporo dróg wojewódzkich o ciągłej numeracji, które dochodzą z obu stron do brzegów Odry, te nie są jednak ze sobą połączone mostem. Sytuacja taka występuje na DW-410 Kędzierzyn-Koźle – Kobylice – Biadaczów – Brzeźce. Pomiędzy Biadaczowem a Brzeźcami niegdyś pływał prom, jednak obecnie jest on nieczynny. Mostu nie ma także w ciągu drogi nr 422 Łany – Dzielnica – Przewóz – Dziergowice. Również i tam niegdyś funkcjonował prom, o czym przypomina choćby nazwa jednej z wsi. Zlikwidowano go jeszcze w latach 70. ubiegłego stulecia.
Przez Odrę nie przedostaniemy się także, jadąc DW-424 Gwoździce – Odrowąż – Gogolin. Jak wynika z dokumentu „Studium komunikacyjne Aglomeracji Opolskiej. Diagnoza systemu transportowego”, droga jest przygotowana, by pomiędzy Gwoździcami a Odrowążem uruchomić przeprawę awaryjną. Mostu nie ma również w ciągu DW-460 Kościerzyce – Pawłów – Kopanie – węzeł z DW-462.
Nowy most przydałby się w KrapkowicachW ciągu rzeczonej już DW-462 Stobrawa – Kopanie – Łosiów – Krzyżowice również występuje nieciągłość. Dawniej między Stobrawą a Kopaniem pływał prom rzeczny. Zlikwidowano go jednak dziesięciolecia temu. Nie działa także przeprawa w ciągu DW-464 Narok – Chróścice (w jej pobliżu znajduje się obecnie kładka dla pieszych). Ostatnią z dróg dochodzących z obu stron do Odry, ale pozbawionych przeprawy, jest DW-465 Żelazna – Dobrzeń Mały. Przed laty również i w Dobrzeniu prowadzono przewóz.
– Nie mamy przepraw promowych na naszej sieci dróg, nie istnieją też plany dotyczące połączenia brzegów Odry w ciągu wymienionych wyżej dróg wojewódzkich – powiedział nam Arkadiusz Branicki, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. – Na podstawie analiz ruchu jedynym miejscem, gdzie konieczna byłaby budowa dodatkowego mostu, jest przejście DW-409 w miejscowości Krapkowice – dodał nasz rozmówca. Dodał, że obiekt ten musi zostać zlokalizowany w nowym śladzie tej drogi wojewódzkiej.