Zmodernizowana droga powiatowa nr 1809 prowadząca od Otmic do Izbicka została oddana do użytku 10 września br. Trasa jest w całości wykonana w technologii betonu cementowego co było od razu założone w ogłoszeniu o zamówieniu. Głównym dostawcą materiału do budowy drogi była firma Górażdże cement.
Beton od Izbicka do Otmic
Odcinek drogi Izbicko – Otmice jest używany przez kierowców już od początku sierpnia ale oficjalne przekazanie tej trasy do użytku odbyło się 10 września br. Droga ta wykonana została w technologii betonu cementowego. Oznacza to, że jest bardziej odporna niż inne drogi asfaltowe na warunki atmosferyczne i zjawisko koleinowania. Budowa drogi trwała ok. dwa miesiące.
Zadaniem jakie postawił przed wykonawcą zamawiający było wybudowanie 1,5 km drogi z betonu cementowego o klasie zbiorczej Z. Nowa trasa została poszerzona do 6 m oraz wzmocniona do kategorii obciążenia ruchem KR3. Wzdłuż niej biegnie ścieżka rowerowa. Dodatkowo do projektu zaliczała się budowa miejsca do ważenia pojazdów, zatoki autobusowej w miejscowości Otmice oraz systemu odwodnienia drogi poprzez rozbudowę kanalizacji deszczowych na terenach zabudowanych Izbicka i Otmic.
Beton w planach GDDKiA
Jednym z założeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do 2023 roku jest budowa 850 km dróg ekspresowych i autostrad w technologii betonowej. – Inwestowanie w drogi betonowe jest rozsądną decyzją nie tylko dlatego, że wybieramy technologię z długą gwarancją użytkowania, odporną na działanie czynników atmosferycznych, zjawisko koleinowania i przede wszystkim bezpieczną dla kierowców mówi Andrzej Balcerek, prezes Górażdże Cement. – W południowej Polsce istnieje wiele cementowni. Mając takie zaplecze, możemy budować wysokiej jakości drogi z korzyścią dla infrastruktury i gospodarki. Warto podkreślić, że wykonywanie nawierzchni betonowych nie jest sztuką trudną. Jestem przekonany, że wraz ze wzrostem ilości zamówień na drogi betonowe, rozwinie się także rynek wykonawców – dodaje.
Wyświetl większą mapę
W przypadku drogi powiatowej nr 1809 łączna ilość zużytego betonu wynosiła 1420 m3. Materiałem z jakiego wykonana została konstrukcja jest beton na bazie cementu portlandzkiego żużlowego, który zawiera granulowany żużel wielkopiecowy. Taki rodzaj betonu odznacza się większą wytrzymałością w dłuższym okresie.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.