Pięć firm jest zainteresowanych rozbudową prawie 11-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami na Opolszczyźnie. Żadna z ofert nie mieści się w zarezerwowanej przez GDDKiA kwocie.
W planie jest wzmocnienie, a miejscami wymiana, istniejącej konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Zbudowane zostaną cztery ronda na istniejących skrzyżowaniach - z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej, DW463 w Bierdzanach oraz z DW494 w kierunku Olesna. Wybudowane zostaną alejki pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie w celu obsługi przyległego terenu.
– Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i dodają, że inwestycja będzie realizowana w latach 2023-2025, a prace powinny się zacząć w trzecim kwartale tego roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg w tej sprawie, a niedawno poznaliśmy oferty zainteresowanych firm. Żadna nie mieści się w zarezerwowanej przez urzędników kwocie 95,3 mln złotych. Najmniej, bo 105,9 mln zł zaproponowała Mota-Engil Central Europe, a najwięcej, bo 123,4 mln zł oczekuje konsorcjum NDI oraz NDI Sopot.
Na 106,7 mln zł wycenił swoją ofertę Budimex, na 118,2 mln zł - Adac Lewar, a na 108,4 mln zł - Strabag Infrastruktura Południe. Urzędnicy mają teraz dwie możliwości: dołożyć brakujące pieniądze albo unieważnić przetarg i ogłosić kolejny. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, na razie trwa weryfikacja złożonych ofert przez komisję przetargową.
Tam już jeżdżą
Przypomnijmy, że od niedawna kierowcy z województwa opolskiego mogą już korzystać z obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej numer 45. – Obwodnica ma ok. 13 km długości. Rozpoczyna się przed Gorzowem Śląskim, gdzie odchodzi od wspólnego przebiegu DK-42 i DK-45. Gorzów Śląski omija od strony zachodniej, natomiast Praszkę od wschodniej. Kończy się włączeniem do DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale – pisaliśmy w tekście pt. https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/obwodnica-praszki-gotowa-mozna-jezdzic—85769.html.
Wykonawcą obwodnicy była firma Mostostal Warszawa. Umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy została podpisana w maju 2019 r. Jej wartość wyniosła 171,5 mln zł, z czego ponad 165 mln zł pochodziło z pieniędzy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.