fot. Ralf Lotys (Sicherlich), lic. CC BY 3.0Brożec
To prawdopodobnie jedna z najdłużej nieremontowanych dróg utwardzonych w Polsce. Czterokilometrowa trasa łącząca Pietną i Brożec w województwie opolskim wybudowana została w czasach hitlerowskich i nigdy nie przeszła generalnego remontu. Jest w zadowalającym stanie technicznym i nie wymaga działań inwestycyjnych, a do tego jest tania w utrzymaniu.
Droga łącząca miejscowości Pietna i Brożec na Opolszczyźnie ma ok. 4,3 km długości i status powiatowej. Choć nie ma ona wielkiego znaczenia w siatce transportowej regionu, zasługuje na szczególną uwagę, bo została wybudowana 81 lat temu – w 1939 r. – i nigdy nie była remontowana. – Jej stan jest zadowalający – podkresla przy tym Tomasz Scholz z Wydziału Inwestycji i Mienia w Starostwie Powiatowym w Krapkowicach, które zarządza drogą.
Utrzymanie starej „betonki” tańsze niż dróg asfaltowych
Budowa trasy rozpoczęła się najprawdopodobniej w 1938 r., a inwestycja wykorzystywana była propagandowo przez ówczesne władze hitlerowskich Niemiec. Według relacji pochodzącego z Brożca i urodzonego w 1932 r. ks. arcybiskupa Alfonsa Nosola przytaczanej kilka lat temu przez czasopismo „Budownictwo Technologie Architektura” w jej budowie uczestniczyli pilnowani przez wojsko Żydzi. Choć idea, którą wówczas promowano, szczęśliwie nie przetrwała, droga jako dzieło inżynierskie, a nie pomnik czasów jej powstania, bez wątpienia mogłaby stanowić i dziś obiekt podziwu.
Stanowi ona bowiem niezbity dowód trwałości dróg betonowych. – Generalnego remontu ta droga nie przeszła nigdy – potwierdza przedstawiciel jej zarządcy. Podkreśla przy tym, że koszty jej utrzymania są niższe niż te, które wiążą się z eksploatacją dróg z nawierzchnią asfaltową. – Np. remontów cząstkowych nie wykonuje się tak często jak na drogach bitumicznych – tłumaczy nasz rozmówca.
Powiat nie stosuje współcześnie nawierzchni betonowej
Obecnie Starostwo Powiatowe nie planuje prac inwestycyjnych pomiędzy Pietną i Brożcem. Wszystko wskazuje więc na to, że okres od budowy do pierwszego generalnego remontu drogi będzie znacząco dłuższy niż 81 lat.
Czy wobec dobrych doświadczeń eksploatacyjnych samorząd stosuje szerzej technologię drogi betonowej, realizując współcześnie inwestycje drogowe? – Nie – odpowiada Tomasz Scholz. Bez wątpienia jednak trwałość drogi prowadzącej do Brożca prowokuje do rozważań o możliwości powrotu do szerszego stosowania tego rodzaju nawierzchni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.