Przez wiadukt Powstańców Węgierskich 1956 nad torami kolejowymi na ul. Limanowskiego prowadzi ważna trasa w kierunku północnym. Przez tę część miasta przejeżdża duża liczba samochodów ciężarowych, które kierują się przede wszystkim w kierunku Bartoszyc. Miasto robi kolejny krok w celu poprawy stanu przeprawy w tej części Olsztyna.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie prowadzi postępowanie na sporządzenie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, służących do opisu przedmiotu zamówienia na remont wiaduktu Powstańców Węgierskich 1956 na ul. Limanowskiego ze szczególnym uwzględnieniem strefy przegubów. Do zadania wykonawcy będzie należało także sporządzenie kosztorysów inwestorskich i złożenie kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę.
W zakresie opracowania znajdzie się zabezpieczenie urządzeń obcych, wykonanie nowego przykrycia przerw dylatacyjnych jezdni i chodnika, wymiana nawierzchni ścieralnej jezdni, naprawa ubytków betonu konstrukcji przęsła (dźwigary główne, poprzecznice, gzymsy, przeguby) oraz uzupełnienie prześwitów pomiędzy słupami latarni a osłonami przeciwporażeniowymi a także między chodnikiem a osłonami.
Opracowanie ma być gotowe do 15 grudnia 2023 roku. Miasto chce dokonać najpilniejszych napraw obiektu, który popada w coraz większą degradację. Na ten cel przygotowano 50 tys. zł w tym roku i 500 tys. w przyszłym. Jak zaznaczono w dokumentacji przetargowej, dalszy brak podejmowania jakichkolwiek działań remontowych lub modernizacyjnych, mających na celu wyeliminowanie głównych nieprawidłowości obiektu, jakimi są przecieki przez przerwy dylatacyjne i uszkodzenia przegubów, powoduje degradację konstrukcji nośnej i w ostateczności może doprowadzić do jej awarii. Pierwszym działaniem ma być więc zabezpieczenie uszkodzeń w postaci ubytków betonu, pęknięć, odspajania się otuliny betonowej, korozji powierzchniowej i lokalnie wżerowej.
Wcześniej miasto zleciło opracowanie ekspertyzy, która polegała na szczegółowych oględzinach obiektu w celu określenia aktualnego stanu technicznego, badaniach betonu, obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych uwzględniających obecny stan techniczny obiektu i określających jego aktualną nośność oraz inwentaryzacji stwierdzonych uszkodzeń. Koszt przebudowy całej przeprawy określono na 30-40 mln zł.
Warto podkreślić, że wiadukt znajduje się na trasie, która prowadzi dalej na północ od Olsztyna w kierunku Dywit i dalej do Bartoszyc oraz przejścia granicznego w Bezledach. W związku z brakiem północnego odcinka obwodnicy, przez wiadukt przejeżdża duża liczba samochodów ciężarowych. Ponadto obiekt łączy północną część miasta z oddzieloną torami kolejowymi. To ważna przeprawa dla mieszkańców części osiedla Zatorze oraz wciąż rozbudowującej się Zielonej Górki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.