Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem prawnika: Kryterium ceny musi być równoważone przez czynniki pozacenowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem prawnika: Kryterium ceny musi być równoważone przez czynniki pozacenowe
fot. davdibiase, sxc.hu
Wielu ekspertów, polityków i zamawiających mówi o problemie rażąco niskiej ceny, a dokładnie o braku jej definicji. Według adwokata Marcina Radwana-Röhrenschefa, wspólnika w kancelarii Röhrenschef, problem nie polega na szukaniu tej definicji, lecz na braku rozsądnego budowania kryteriów przetargowych.

Adwokat tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że rozsądnie zbudowane kryterium przetargowe powinno opierać się na dwóch elementach. Z jednej strony mamy cenę, a z drugiej doświadczenie, kwalifikacje, zasoby, czy kompetencje, które tę cenę równoważą. – Chodzi o to, żeby nawet w momencie, gdy dany podmiot daje ofertę zdecydowanie droższą, ale ma także znacznie lepsze kompetencje, nie był skazany z góry na przegraną. Dziś jest tak, że jeżeli ktoś da ofertę droższą, jest z góry skazany na porażkę – dodaje.

Pod uwagę należy też wziąć fakt, że obecnie zamawiający często wszelkie ryzyka chce przerzucać na wykonawcę. Tak dzieje się w przypadku, gdy wykonawca ma brać odpowiedzialność za niedoskonałości dokumentacji wykonanej lata wcześniej oraz za błędy z niej wynikające. Jednocześnie zamawiający forsuje mechanizm najniższej ceny. – To jest postawienie na głowie całego procesu, ponieważ zamawiający powinien uczciwie opisać ryzyka wynikające z braku dokumentacji, czy jej przybliżonego charakteru i oczekiwać wyceny tych ryzyk przez wykonawców – oznajmia Marcin Radwan-Röhrenschef.

Jednak w praktyce okazuje się, że zamawiający nie pyta o ryzyka, a oczekuje ich skalkulowania już w cenie ofertowej. – W sposób naturalny wykonawcy będą dążyć do jak najniższej ceny, będą interpretować zapisy kontraktu w sposób korzystny dla siebie, uważając, że różne nieprzewidziane zdarzenia będą pretekstem do otrzymania dodatkowych pieniędzy – zauważa adwokat.

Ostatecznie to zamawiający będzie dokonywał oceny tego, czy złożone oferty są prawidłowe, jednak Radwan-Röhrenschef podkreśla, że aby dokonać racjonalnej oceny, należy pytać wykonawców o inne elementy poza ceną. – Jeżeli dla zamawiającego cena jest kluczowym lub jedynym kryterium wyboru, to siłą rzeczy zawsze będzie po stronie wykonawców tendencja do schodzenia z ceną do maksymalnie niskich poziomów – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” adwokat.

Wyjaśnia on, że w normalnym procesie biznesowym cena jest tylko jednym z wielu kryteriów prowadzących do ostatecznego wyboru. Produkt na odpowiadać potrzebom zamawiającego, cena musi być adekwatna do wartości i funkcjonalności danego rozwiązania. – Natomiast w przypadku GDDKiA nie ma tego typu myślenia, nie poszukuje się doświadczenia, kwalifikacji, kompetencji, referencji tego podmiotu, nie pyta o to, jak wykonawca ocenia projekt zamawiającego pod względem wyceny ryzyk. Wszystko ogranicza się do procedury pytań i odpowiedzi, które uszczegóławiają SIWZ. Często widać, że są one traktowane stricte formalnie i nikt nie pochyla się nawet przez moment nad tym, czy wykonawca ma jakąś uzasadnioną wątpliwość – zauważa Marcin Radwan-Röhrenschef.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5