Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem inżyniera: GDDKiA musi właściwie naprawić błędy z poprzedniej perspektywy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem inżyniera: GDDKiA musi właściwie naprawić błędy z poprzedniej perspektywy
fot. sxc.hu
GDDKiA już w 2013 roku rozpoczęła ogłaszanie przetargów na inwestycje, które zostaną zrealizowane w ramach nowej perspektywy unijnej. Pojawia się pytanie, czy zamawiający zdążył wyciągnąć wnioski i naprawić błędy, które pojawiły się przy okazji wykonywania inwestycji w poprzednich siedmiu latach.

Robert Dubiela pełnomocnik zarządu ds. rozwoju, ofertacji i roszczeń w ZBM Inwestor Zastępczy, również będący członkiem SIDiR-u, ostrzega, że mamy coraz mniej czasu na zmianę sytuacji, gdyż kolejna transza unijnych pieniędzy dostępna od 2014 roku będzie wymagała jeszcze większego zaangażowania.

– Mam poważne wątpliwości, czy nauka, która powinna płynąc z lat 2007-2013 zostanie właściwie wykorzystana. Pierwsze przetargi nie do końca pokazują, że wszystko zostało przemyślane – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” członek SIDiR-u.

Ryszard Kurek, konsultant i członek SIDiR-u przyznaje, że wykonano „malutki kroczek”, jednak dla dużych inwestycji, jakie realizuje GDDKiA muszą zostać wdrożone zdecydowane działania. – Nie może być tak, że wykonawcy daje się 2 procent zaliczki. Albo dajemy zaliczkę, która przyniesie jakiś efekt, czyli 10-20 procent, albo nie dajemy wcale, bo 1-2 procent płacone ratami, co wprowadzono obecnie, nie jest dobrym rozwiązaniem. To samo dotyczy waloryzacji, której wysokość może sięgać teraz tylko do wysokości 1 procenta – oznajmia Kurek.

Robert Dubiela wyjaśnia, że wprowadzając waloryzację, nie można ustalać pułapu, do którego będzie ona sięgać, gdyż jej wysokość wynika z sytuacji na rynku. W przypadku rozwoju gospodarki będziemy mieć do czynienia z deflacją i w konsekwencji obniżką cen, natomiast w odwrotnej sytuacji nastąpi podwyżka.

Obecnie zamawiający liczy na to, że pozwalając na 1-procentową waloryzację, wykonawcy będą zadowoleni. Ryszard Kurek przypomina, że zanim Polska weszła do Unii Europejskiej, pojawiały się kontrakty, w których co miesiąc wykonawcy obniżano wynagrodzenie. Waloryzacja działała w obie strony.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5