Łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował wyniki z otwarcia ofert na optymalizację i budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14. Tym razem zamawiający otrzymał propozycje, które mieszczą się w jego budżecie. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki. W przypadku pierwszego najtańsza była Kobylarnia, a w przypadku drugiego – Eurovia.
Oferty w budżecie
Zachodnia Obwodnica Łodzi w ciągu S14 liczy 28,5 km. Podzielono ją na dwa odcinki inwestycyjne. Pierwszy z nich prowadzi od węzła „Łódź Lublinek” do węzła „Łódź Teofilów”. Drugi to fragment od węzła „Łódź Teofilów” (bez węzła) do drogi krajowej nr 91 w miejscowości Słowik.
Do realizacji pierwszego odcinka, na który GDDKiA planowała przeznaczyć 609,966 mln zł, zgłosiło się ośmiu oferentów. Są to firmy: Porr (565,683 mln zł), Polaqua (830,993 mln zł) oraz PBDiM (916,769 mln zł), a także konsorcja: Kobylarnia i Mirbud (533 mln zł), Cooperativa Muratori & Cementisti CMC i Toto (729,571 mln zł), ), Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (710,268 mln zł), Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych (628,545 mln zł) oraz Budimex i Strabag (561,801 mln zł). We wszystkich przypadkach okres realizacji został wyznaczony na 32 miesiące od dnia podpisania umowy.
Drugi fragment posiada kosztorys inwestorski równy 719,997 mln zł. Do tego zadania zgłosiły się firmy: Eurovia (537,259 mln zł), Porr (582,059 mln zł) oraz Polqua (942,828 mln zł), a także konsorcja: Kobylarnia i Mirbud (562 mln zł), Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych (577,295 mln zł), Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (736,771 mln zł), Cooperativa Muratori & Cementisti CMC i Toto (742,014 mln zł) oraz Strabag i Budimex (588,075 mln zł). We wszystkich przypadkach okres realizacji został wyznaczony na 32 miesiące od dnia podpisania umowy.
Podczas oceny ofert brane pod uwagę będą takie kryteria jak: cena (60%), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%), równość podłużna nawierzchni (8%), personel wykonawcy (6%), termin realizacji kontraktu (12%), zagospodarowanie gruntu rodzimego (5%).
Długa droga do S14
Jest to drugi przetarg na budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu drogie ekspresowej S14. W przypadku pierwszego doszło do znacznego
przekroczenia kosztorysu przez oferentów.
Przez kilka miesięcy trwały rozmowy, które dotyczą przyszłości inwestycji. Przez to Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zadecydowało o unieważnieniu przetargu i rozpisaniu nowego. Ogłoszono go 30 czerwca br.
Termin otwarcia ofert przedłużył się o ok. 3 miesiące. W tym czasie GDDKiA odpowiadała na liczne pytania potencjalnych oferentów.
Ostatecznie udało się osiągnąć oferty o cenach znacznie niższych niż wcześniej. Przy wyborze najtańszych ofert ten prawie 30-kilometrowy fragment S14 będzie kosztował 1,07 mld zł. Wcześniej miało to być 1,58 mld zł. Jest to efektem „optymalizacji” zarządzonej przez MIB. W rzeczywistości oznacza to okrojenie projektu m.in. o część węzłów. To działanie nie podoba się Łodzi oraz okalającym ją miejscowościom.