Wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad będzie musiał jeszcze raz przeanalizować oferty na projekt oraz budowę tunelu w Świnoujściu w ciągu drogi krajowej nr 93. Postanowienia są wynikiem odwołań jakie do decyzji zamawiającego złożyły firmy Porr oraz Toto.
Odwołania
W przetargu na budowę tunelu pod Świną, na który mieszkańcy zachodniopomorskiej miejscowości czekają od lat, najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Astaldi i Ghella. Jej wartość wynosiła 727,098 mln zł. Kolejne oferty pochodziły od konsorcjów Toto Costruzioni Generali i ICM (618,581 mln zł), PORR Polska, PORR Bay GmbH, Gulermak i Energopol (793,186 mln zł) oraz China Harbour Engineering Company i Mosty Łódź (825,868 mln zł). Wszyscy oferenci zaproponowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy.
Odwołania do decyzji GDDKiA złożyły dwa konsorcja: Toto Costruzioni Generali i ICM oraz PORR Polska, PORR Bay GmbH, Gulermak i Energopol. 21 grudnia br. doszło do rozprawy w sprawie zastrzeżeń przedstawionych przez tych oferentów. Według wyroku Krajowej Izby Odwoławczej GDDKiA będzie musiała dokonać ponownej oceny uzyskanych ofert. Kryteria wyglądają następująco: cena (90%) oraz termin realizacji (10%).
Zła technologia?
Zastrzeżenia do sposobu budowy tunelu przedstawiło także Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych. Ich zdaniem wybrana metoda nie jest odpowiednia. Jednak zdaniem innych ekspertów –
wniosek organizacji jest bezzasadny.Ważny tunel
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Według planów umowa dotycząca realizacji tunelu miała zostać podpisana na początku roku, inwestycja miała się zakończyć w 2021 roku. Obecna sytuacja może jednak spowodować opóźnienie.