Gdańscy urzędnicy już w 2020 roku mieli pomysł, by w tunelu pod Martwą Wisłą zainstalować odcinkowy pomiar prędkości. Wtedy się nie udało, gdyż statystki dotyczące bezpieczeństwa nie potwierdzały takiej konieczności. Po tym jak OPP zamontowano w nowo otwartym tunelu w Warszawie, Gdańsk chce podjąć kolejną próbę. Czy jest szansa na powodzenie?
W tunelu pod Martwą Wisłą w zależności od sytuacji na drodze kierowców obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 lub do 50 km/h. Nie wszyscy jednak stosują się do ustalonych limitów. To spory problem – jak podaje miasto, to trasa, na której najwięcej kierowców traci prawo jazdy za nadmierną prędkość.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni uznał, że sposobem na zdyscyplinowanie kierowców może być odcinkowy pomiar prędkości. Wniosek w tej sprawie skierowany w 2020 r. do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego spotkał się jednak z odmową. Wymagana w tej sytuacji analiza bezpieczeństwa za trzy lata poprzedzające złożenie wniosku nie wykazała wypadków śmiertelnych. Jak podaje miasto, w tunelu dochodzi natomiast do wielu stłuczek i kolizji.
Gdańsk nie składa broni. Zamierza ponownie zabiegać o montaż OPP. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni uznał, że pojawiły się nowe okoliczności. Na szczęście nie chodzi o wypadki śmiertelne, lecz o „precedens” z Warszawy. W stolicy odcinkowy pomiar prędkości został zamontowany w tunelu południowej obwodnicy w ciągu S2. Urządzenia zaczęły działać wraz z otwarciem obiektu, nie może wiec być mowy o poprzedzającej montaż analizie bezpieczeństwa za ostatnie 3 lata. To motywuje GZDIZ do ponownego wystąpienia z wnioskiem o montaż kamer.
Odpowiedzialny za odcinkowe pomiary CANARD GITD wyjaśnia, że w najbliższym czasie odcinkowy pomiar prędkości ma być wdrażany na 39 odcinkach dróg, wytypowanych na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu. W sumie wytypowanych zostało aż 290 potencjalnych odcinków do objęcia tego rodzaju kontrolą, ale nie było wśród nich tunelu pod Martwą Wisłą.
– Niezależnie od powyższej analizy, CANARD GITD przeprowadziło ponowną ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego dla tunelu pod Martwą Wisłą. Wnioski wyciągnięte na podstawie analizy danych uzyskanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, dotyczących wystąpienia zdarzeń drogowych (w tym przyczyn i skutków) w latach 2019-2021, są tożsame z wnioskami wynikającymi z analizy brd przeprowadzonej przez ITS – wyjaśnia biuro prasowe Inspekcji. I dodaje, że obecnie nie ma planów montażu urządzeń w tunelu.
– GITD nie dysponuje też w tym momencie, urządzeniami do odcinkowego pomiaru prędkości, które we współpracy z samorządem mogłyby zostać zainstalowane (przeniesione) do wnioskowanej lokalizacji. Natomiast w przypadku, gdyby samorząd zakupił z własnych środków finansowych system do odcinkowego pomiaru prędkości, GITD deklaruje jego przejęcie – poinformował nasz portal GITD.
W przypadku warszawskiego tunelu wykorzystano urządzenia zdemontowane z drogi ekspresowej S7.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.