Już we wrześniu pojedziemy pierwszym odcinkiem autostrady A18, znanym dotąd jako droga krajowa nr 18. To część najkrótszego połączenia Wrocławia z Berlinem, które liczy ok. 330 km. Remontowany odcinek od okolic Krzyżowej do granicy w Olszynie ma 70 km. Wcześniej znany był jako "Najdłuższe schody Europy" ze względu na zły stan nawierzchni - informuje serwis miasta Wrocławia.
Dostosowywany do parametrów autostrady odcinek drogi krajowej nr 18 liczy 70 km. Zaczyna się przy węźle Golnice, niedaleko Krzyżowej, a kończy na granicy polsko-niemieckiej w Olszynie. Dalej biegnie w Niemczech i prowadzi do autostradowej obwodnicy Berlina.
- Najbliżej zakończenia prac jesteśmy na odcinku autostrady A 18 od węzła Żary-Zachód do węzła Iłowa. Prace zostały tam prawie skończone. Kierowcy powinni pojechać tędy już we wrześniu - mówi Marek Pilaczyński, GDDKiA, oddział Zielona Góra.
Droga została wybudowana w drugiej połowie latach 30. XX wieku przez Niemców, jako fragment autostrady Wrocław-Berlin. Po wojnie przez długie dziesięciolecia nie była gruntownie remontowana. Jej stan stopniowo się pogarszał. Zwana była, ze względu na swój tragiczny stan, jako "Najdłuższe schody Europy".
Ostatecznie, dopiero w listopadzie 2004 r. rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Wtedy to do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna. Oddano ją do użytku w 2006 r. Natomiast jezdnia południowa pozostawała cały czas bez większego remontu. Dlatego trwający obecnie generalny remont rozpoczął się od całkowitej rozbiórki istniejącej nawierzchni betonowej jezdni południowej.
Przebudowa została podzielona na cztery odcinki. Więcej na temat inwestycji
piszemy tutaj.