Rynek Infrastruktury
Coraz więcej dróg w systemie viaTOLL
W przyszłą środę opłaty zaczną obowiązywać na odcinku autostrady A1 Włocławek Zachód – Kowal oraz A4 Dębica Wschód – Rzeszów Północ. Daje to niemal 60 km nowych płatnych dróg. W sumie system viaTOLL wraz z nowymi odcinkami będzie obowiązywał na sieci tras o długości około 2917 km.
Poprzednie rozszerzenie miało miejsce 1 września bieżącego roku. Opłaty są pobierane na A1 Czerniewice – Włocławek Zachód, A1 Świerklany – Gorzyczki, A4 Jarosław Zachód – Korczowa, S8 Syców – Wschód – Wieluń i Łask – Rzgów, S14 na odcinku Pabianice Północ – Róża, S19 Rzeszów Zachód – Świlcza oraz DK-90 na odcinku Jeleń – Baldram.
ViaTOLL zastąpiony nowym systemem?
Umowa z firmą Kapsch na obsługę systemu viaTOLL wygasa w 2018 roku i dopiero po tym czasie infrastrukturą wybudowaną przez operatora może zarządzać inna firma. W międzyczasie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zamierza wdrożyć elektroniczny system poboru opłat na autostradach, który zastąpi pobór manualny, stwarzający dziś wiele uciążliwości kierowcom.
GDDKiA już kilka miesięcy temu zapowiadała ogłoszenie przetargu na operatora nowego systemy, co ma zapewnić uczciwą konkurencję i nie sprzyjać monopolowi obecnego operatora. W lipcu Kapsch deklarował gotowość do rozpoczęcia procedury wdrażania elektronicznego poboru opłat dla samochodów osobowych. Dorota Prochowicz, rzeczniczka systemu viaTOLL informowała wówczas portal „RynekInfrastruktury.pl”, że Kapsch może odpowiednio rozbudować istniejący system w ciągu 1,5 roku. Jaka będzie reakcja MIR, tego jeszcze nie wiadomo.